onsdag 7 november 2012

Mumie minipizzor -Halloween-

Dessa minipizzor ska föreställa mumier där osten ska likna bandage men osten var för tunn och smälte lite för fort, man ville ju ändå vara säker på att botten var färdiggräddad ;) Men även om de inte såg ut exakt som jag tänkt mig så var de iaf jättegoda och ett perfekt komplement till vårat dessert/buffebord på Halloween :)



Jag utgick från samma degrecept som jag gjorde till köttfärsfyllda pumpor (pirog), detta recept räcker till 12 stycken minipizzor.
 
1/2 paket jäst
25gram margarin
2 1/2 dl mjölk
1tsk socker
1/2 tsk salt
6-7dl vetemjöl
 
ketchup
oliver
ost

Så här gör du:
-Smält fettet och tillsätt mjölken.
-Smula sönder jästen. Häll ner lite degvätskan så att jästen löser upp sig.
-Tillsätt resten av degvätskan, socker, salt och nästan allt mjöl. spara lite av mjölet till utbakningen. Arbeta degen så den blir smidig och släpper från bunkens kanter.
-Låt degen jäsa i ca 40minuter.
-Dela degen i 12 bitar, kavla ut en bit i taget till en cirkel
-Bred på ketchup på varje rundel
-Skär remsor av osten, se till att skivorna är lite tjockare
-Skiva några oliver så du har till ögonen, lägg på ett par på varje rundel
-Lägg på oststrimlorna lite kors och tvärs så att bara ögonen syns
-När du är nöjd med resultatet så ställer du in dom i ugnen på 200 grader i ca 10 min.

1 kommentar: