torsdag 21 oktober 2010

.::Fyllningar::.

När de gäller fyllningar i tårtor så finns de ju hur många som helst att välja på, man kan ju dessutom göra fyllning av nästan vilken godis som helst! :) Här nedan lägger jag upp de fyllningskombinationer jag smakat, i den kategori beroende på betyg den fått. Kommer sen efter hand alltid att fortsätta uppdatera denna lista, så ni kan kika in i etiketten tårtfyllningar med jämna mellanrum =)

Alla tycker ju kanske inte helt lika men detta betygsystemet har jag satt upp efter dels vad jag tycker och även vad familj, vänner och kunder har tyckt... De ligger inte i ordning utan endast i den "mapp" de tillhör..

Absolut godast = MVG
* Algrensbilarfluff + Jappmousse (har provat både vaniljbotten och bananbotten)
* Choklad + Glasscreme (Vaniljkräm blandat med hälften grädde)
* Päronmousse + After Eight mousse
* Kinderäggsmousse + Rabarbermousse
* Chokladmousse med crisp + Mango och Passionsfruktmousse
* Choklad + Lemon Curd
* Kinderäggsmousse + Daimmousse
* Dumlemousse + Hallonmousse (+ tunt lager hallonsylt)
* Daim + Hallonmousse
* Glasscreme + hasselnötscreme + Ganache & färska hallon 
* Gräddnougatmousse + Glasscreme + skivade färska jordgubbar
* Jordgubbsmousse + Citronmousse
* Nougatmousse + Lime och jordgubbsmousse (+ skivade jordgubbar)
* Chokladmousse med crisp + Oreomousse
* Enbart Oreomusse i 2 lager Chokladbotten
* Creamcheese fyllning i 2 lager med färska hallon och jordgubbar (red velvet botten)
* Jordubbsmousse + Ananasmousse
* Jordgubbsmousse + Mango och Passionfruktsmousse

Mer än väl godkänt = VG+
* Zoofluff + Chokladmousse med crisp
* Maraboo chokladmousse + Vit chokladmousse
* Gelehallonfluff + Daimmousse
* Gelehallonfluff + Dumlemousse
* Kokosmousse + Hallonmousse
* Dulce de leche (kolasåskräm) + glasscreme
* Lemoncurdgrädde + Chokladmousse
* Apelsinmousse + Apelsinkrokant-chokladmousse (pepparkaksbotten)
* Nougatmousse + Glasscreme & daimkulor
* Ahlgrensbilar fluff + Jordgubbsmousse (Ny barnfavorit)
* Hallonmousse + Passionfruktsmousse (med ett lager kladdkaka i tårtan)

Väl Godkänt = VG
* Zoofluff + Marabou choklad med daim-mousse
* Chokladmousse + Hallonmousse
* Jordgubb med yoghurtmousse + Glasscreme ( Vaniljkräm blandat med grädde)
* Geishamousse + Hallonmousse
* Gelehallonfluff + Kinderägg
* Passionfruktsmousse + chokladmousse & chokladkross
* Passionfruktsmousse + Tobleronemousse 
* Pollyfluff + Jordgubbsmousse
Bättre än okej = G+
* Kinderäggsmousse + Napparfluff
* Polkagrischokladsmousse + Rabarbermousse med jordgubbsbitar
* Vitchokladmousse med daimkulor + vaniljcreme (hade nog passat bättre ihop med daimmousse)
* Zoofluff + jordgubbsmousse
* Passionfruktmousse + glasscreme

Godkänt = G
* Dumlemousse + Rabarbermousse
* Soda popsfluff + Napparfluff
* Tobleronemousse + Jordgubbsmousse
* Hasselnötscreme + Lime och jordgubbsmousse & skivade jordgubbar
* Hasselnötscreme + Glasscreme & skivade jordgubbar

Ingen hit! = IG
* Napparfluff + Päronmousse (gjordes lyckligtvis bara i en test)
* Soda popsfluff + After Eight mousse (-"-)
* Lime och jordgubbsmousse + Vit choklad ((väldigt söt))

Uppdaterat 26/8 - 2020

31 kommentarer:

  1. Hej och tack för kommentaren :).
    Du kanske kan höra av dig om recept på zoofluff och ahlgrensfluff? ;)
    Går bra att skriva det som en kommentar i min blogg.

    //Maa

    SvaraRadera
  2. Det är roligt med en sån lista.Kommer säkert tillbaka!

    SvaraRadera
  3. Tusen takk for fin liste! Den kopierer jeg og sparer ...

    M:)

    SvaraRadera
  4. Kul att ni gillar den :) Fyller på den så fort jag testat nya smaker =)

    SvaraRadera
  5. Hejsan Milli. Vilka fina tårtor du gör :)Tänkte höra med dig om vad som inte var bra på ig resultatet? Var de kombinationen? Är ny på tårtfronten och fått en beställning på nappfluff och choklad.. Ska jag kanske rekomendera nåt annat???
    Tacksam för svar :)

    SvaraRadera
  6. Hej Sara! Roligt att du hitta hit :) Nappfluff är jättegott när man äter bara den så ja de var nog kombinationen som gjorde det. Däremot har jag gjort napparfluff och kinderäggsfluff och den fick betyg bättre än okey så med choklad tror jag också är helt okey =)

    SvaraRadera
  7. ÅÅ tack för svaret. då behöver jag inte vara orolig :)

    SvaraRadera
  8. Hej! Där det står Daim + hallonmousse är det då daimfluff du menar?

    SvaraRadera
  9. Ja de är daimfluff jag menar då, skriver ibland daimmousse för att de låter finare men de är samma sak :)

    SvaraRadera
  10. ohhh WOW!!! Grymt imponerad vilka tårtor!!! Rena mästerverken :) åhh så fina å oliga, skulle ha svårt att liksom ta fösta bite i dessa otroligt fina tårtor!!! Åhh måste testa fluff i min tårta på onsdag (4/7)!! Har dock beslutsångest vad jag ska välja... Choklad går dock bort tyvärr då jag inte tål det :(
    Frågan är me ska man liksom ha 2 lager fluff i tårtan, grädde runt å någon topping?? siiter å funderar på kombon, rollofluff, sockerbitsfluff, grädde dekoration (skulle varit gott med någon maräng men det vet jag inte hur man gör på en sån tårta ;)eller den där glasskrämen du hade någonstans.... hmmm såååå svårt!!! tyvärr går även jordgubbar å hallon bort då min syster inte tål det heller :(... jaja få se TACK iaf för din insiration och åter igen sååååå fina!!!!!!
    - Jenny Lundqvist

    SvaraRadera
  11. Vad tror du om after eight-fluff och passionsfruktsmousse? Hur gör du passionsfruktmousse? Gjorde din hallonmousse som blev succé!! Kram

    SvaraRadera
  12. Underbara fyllningar, du är min hjältinna i konditorköket.. :)

    SvaraRadera
  13. Hej! En fråga, vad är det för skillnad på fluff och mousse? För jag tänkte göra zoofluff och sen dumlefluff, men ser att du gjort dumlemousse och haft med ett sorts fluff så någon skillnad är det antar jag? Tacksam för svar:) Mvh Sabine

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, dunlefluff och dumlemousse är samma sak, jag döper ibland om flufferna till mousse bara för att de i vissa fall låter bättre ;) Så gör efter fluff receptet så är de samma som min :))

      Radera
  14. Hej! Först vill jag bra säga att jag är så imponerad av din kreativitet! Sen funderar jag lite på recept på lime och jordgubbsmoussen. Ska bara en tårta till veckan och skulle vilja prova den. Tacksam för snabbt svar. Mvh Karolina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej. När jag gör den göra jag på precis samma sätt som min hallonmousse och jordgubbsmousse (recept finns på sidan) men istället för några citrondroppar så tar jag limedroppar istället. Man får smaka sig fram ;) Men den är väldigt frisk och god =)

      Radera
  15. Hej igen! Kikar tillbaka då det här med fluff i tårtor var kanon! Oj vilka goda tårtor vi fått till tack vare din blogg:)

    Jag undrar dock hur mycket gram japp ska det vara i jappfluff Måste väl vara som med godis alltså ca 60-80 gram?

    Mvh Sabine

    SvaraRadera
  16. Tack, de var roligt att höra :) Japp är choklad så de är samma mängd som chokladen, alltså 200g. De med godis är typ gelégodis som Ahlgrens bilar, hallonbåtar, zoo, lakritz mm som de ska vara mellan 60-80g :)

    SvaraRadera
  17. Tack för snabbt svar! Står nämligen i köket nu och har gjort ahlgrensfluff och chokladfluff och nu skulle jag ta fram jappen!:)

    Mvh Sabine

    SvaraRadera
  18. Nej men usch vad tråkigt att lime/jordgubb och vitchoklad inte var bra. Men du skrev på BT häromdagen att du tyckte det lät jättegott när jag skrev i bak/tårttråden:

    "Ska om någon/några veckor provbaka min bröllopstårta. Tror ni det blir gott med vit chokladmousse och limemousse, med jordgubbar i, på browniebotten, spacklad med vit chokladsmörkräm (som chicita skrivit om) och sedan täckt med sugarpaste? Blir det "för mycket"? Jag kan ingenting om tårtor så det är svårt för mig att tänka mig om det kan tänkas bli gott."...

    Ångrar du dig om det? Jag kommer ju prova i vilket fall som helst antar jag, för man kan ju inte veta innan man smakat, men blir så osäker nu, hihi..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mina betygsättningar är ju oftast bara om vad jag tycker, andra kan ju tycka de är jättegott. Jag personligen tycker att vitchokladmousse är väldigt söt men man kanske kan ha i lite mer lime i jordgubbsmoussen så de bryter av mer. Tycker de lät väldigt gott med browniebotten och tänkte faktiskt prova ett sånt lager till min kommande bröllopstårta. Men prova innan så att ni vet hur de smakar för på själva bröllopet vill man ju veta att de smakar bra =)

      Radera
  19. Hej! Vad tror du om coca-cola-nappar-fluff ovanpå chokladmuffins eller chokladtårta. Vad tror du annars passar i tårtan? Har himla svårt att bestämma mig hur jag ska göra!!

    SvaraRadera
  20. Hej!
    Måste börja med att säga...gud va du inspirerar mig!
    Jag är absolut inte "bakartypen", men jag blir verkligen sugen efter att ha trillat in på din sida :)

    Nu till frågan :)
    Jag tänkte göra daim + jordgubbsfluff till dotterns tårta på söndag. Men hur gör jag jordgubbsfluffen?
    Är det med riktiga jordgubbar? De går väl inte att smälta tänker jag haha? Eller kan jag använda lösgodis, det finns ju det jordgubbsgodiset som liknar en platt jordgubbe med vit baksida av typ skum.
    Tack på förhand! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt att jag kan inspirera dig till mer bakning :) Nej de stämmer som du säger att jordgubbsfluffen är gjort på riktiga (eller frysta jordgubbar). Receptet på de hittardu i etiketten fyllningar här till vänster. Är ett recept jag själv kommit på och jag använder mig av de till hallonmousse och päronmousse också, alltså grundprincipen är dne samma men med olika mängder frukt.. :)

      Radera
  21. hej vad har du ovan på dina tårtor. skulle det passa med marsipan lock? tex med Algrensbilarfluff och japp fluff?
    tacksam för svar och tack för en toppen blogg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt att höra att du gillar bloggen :) Tror absolut att de funkar ihop =) Antingen marsipan eller sockerpasta, jag täcker oftast med SP eftersom den är mycket mer lättarbetad..

      Radera
    2. åhh tack för snabbt svar då ska jag till och baka idag :)

      Radera
  22. tack för snabbt svar :) åhh då ska till och baka idag :)

    SvaraRadera
  23. Hej! Jag undrar hit du gör after eight fluff/mousse ? Tänkte prova göra päronmousse med after eight ��

    SvaraRadera
  24. Hej! Ska göra studenttårtor till min syster om 2 veckor. Vi hittade denna smakguide och kom fram till att hennes favoritsmaker, hallon - passionsfrukt - kladdkaka hade fått VG och kommer troligtvis köra på det. När du har kladdkaka som botten, vart placerar du den i tårtan och är det inte risk att den botten sjunker ihop? Kanske du till och med har ett bra recept �� /Terese

    SvaraRadera