onsdag 20 oktober 2010

Recept: Rabarbermousse + Päronmousse

Har fått förfrågan om jag inte kan dela med mig av mitt päronmousserecept och passar då in att slänga in receptet på rabarbermoussen i samma slängen då de görs på nästan samma vis. Detta är mina egna "ihop-snickrade" recept och jag brukar hälla lite på måfå men ungefär så här ser de ut...

Rabarbermousse
Räcker till ett normalstort tårtbottenlager.
250 gram Rabarber
4- 5msk gelesocker
1 tsk vaniljsocker
1-1,5 dl grädde
1-2msk vatten

Dela rabarbern i ca 1 centimeters bitar och koka i lite vatten tills rabarbern löst sig. Häll i gelesockret och låt de småkoka några minuter och ställ på avsvalning. Jag har alltid låtit de svalnat över natten men några timmar räcker säkert. Sen vispar jag grädden ihop med vaniljsockret så de blir lite hårdare än vanligt, sen blandar jag i rabarbergeggan och rör omkring allt och sen är den klar. Passar jättebra ihop med Kinderägg, choklad eller vit choklads ganasche/fluff/mousse =)


Päronmousse
Räcker till ett normalstort tårtbottenlager.
300gram koncerverade päron
4-5 msk gelesocker
(1 msk vatten)
1,5 msk koncentrerad päronsaft eller några få droppar päronessence (tänk på att den är kraftig i smaken)
1,5-2dl grädde

Mixa eller hacka päronen i småbitar, har provat bägge delar och jag tycker bättre om när man känner päronklumparna, men de är smidigt att mixa. Häll päron"puren" i en kastrull, tillsätt vatten om de inte redan är väldigt "vattnigt". Koka upp och tillsätt gelesockret och låt koka i några minuter. Ställ sedan de på avsvalning. Blanda grädden ihop med vaniljsockret hällre lite hårt än löst, vänd sedan ner "pärongeggan" i grädden. Snabbt, enkelt och gott =) Passar jättebra ihop med After Eight ganasche/fluff/mousse :)

5 kommentarer:

  1. Rabarbermousse låter jättegott, det måste jag testa nästa år när vi fått lite rabarber igen.

    SvaraRadera
  2. Ja de tycker jag absolut du ska göra =) Jag har flera kilo rabarber i frysen, hamsrade som bara den hehe :)

    SvaraRadera
  3. Ska testa bägge sorterna, men hur gör du After Eight moussen. Skulle vara kul att testa den också.

    SvaraRadera
  4. I helgen ska rabarbermoussen testas när Mormor fyller 89 år :)

    Tack för ännu ett bra inlägg..

    Hälsn.
    Marlene

    SvaraRadera
  5. Hej! Jag undrar om man kan göra päronmoussen några timmar innnan man lägger den som fyllning? Eller måste den läggas i direkt tårtan? MVH Madde

    SvaraRadera