tisdag 18 december 2012

Ljuvligt goda Cornflakes Crisps

Denna julen siktar jag på att strunta i julens alla favoriter och istället prova på nya sorter. En av årets godisnyhet är dessa Cornflakes crisps med både choklad, nutella och nougat, behöver man egentligen säga mer, de är verkligen ljuvligt goda och är redan en stor favorit. Tycker absolut att alla borde prova dessa, de är verkligen lätta att göra och supergoda! Jag lovar att de inte kommer att räcka länge ;))

Egentligen ska dom täckas med ett lager mörk choklad (om man följer receptet) men jag tyckte dom blev fina ändå och innehåller ju ändå massa choklad så jag hoppade över de momentet men de gör man ju såklart som man vill med ;)


Cornflakes crisps
 
100 g ljus mjölkchoklad
1 block (250 g) nougat
1 burk (350 g) nutella
1 l cornflakes
 
300 g mörk choklad

Hacka den ljusa mjölkchokladen och smält den tillsammans med tärnad nougat och nutella. Vänd försiktigt ner cornflakes i chokladblandningen.

Häll ut detta i en liten rektangulär form, 20x30 cm, klädd med bakplåtspapper. Packa försiktigt ihop smeten så att inga lufthål uppstår. Låt stelna i kylen och skär kakan i bitar.

Finhacka den mörka chokladen. Smält 1/3 av den, rör i resten av chokladen tills allt smält. Låt svalna under omrörning till cirka 28 grader. Doppa bitarna i choklad, gärna med hjälp av en gaffel. Låt dem rinna av på ett galler (med bakplåtspapper under).

2 kommentarer:

  1. åååååååååh så gott,en har alla mina favoriter så kan bara ana att de är beroendeframkallande o supergoda för dem blev superfina

    SvaraRadera