lördag 22 december 2012

Hemmagjord Daim med hjärtan

Har sett på många olika bloggar att många verkar göra daim till julbordet, hade inte en tanke på att man själv kunde göra daim och ville såklart själv prova.. Hittade ett recept på Arla som verka enkelt och de stod att temperaturen var väldigt viktig för att få den hård men trots att min nya matlagningstermometer visa 130 grader så blev den ändå mjuk och seg i konsistensen så efter att jag skärt ut rutorna så vällde de ut på kanterna, trots att den kallnat i många timmar.. Och så tyckte jag de blev lite tjocka fast jag hade en kvadratisk form enligt de mått som stod (nästa gång tar jag en större form så den blir tunnare).. Så egentligen vet jag inte riktigt om jag vill kalla de daim men dom var hemskt goda ändå ;) Nästa år provar jag nog ett annat recept och kanske helst med nötter i.. Men man vet ju inte vilka recept som är bra förens man provat dom :))


DAIM
ca 25 stycken
 
Ingredienser
2 ½ dl ljus sirap
2 ½ dl strösocker
2 ½ dl Arla® vispgrädde
200 g mörkchoklad
Gör så här
Blanda sirap, socker och grädde i en kastrull. Rör om och koka upp. Koka smeten till 130 grader eller tills smeten håller kulprovet. Klä en form, ca 20×20 cm, med bakplåtspapper. Bred ut smeten i formen. Låt stelna i rumstemperatur. Smält chokladen i en skål i mikro eller över vattenbad. Bred ut chokladen över kolasmeten. Låt stelna i rumstemperatur. Skär eller bryt daimen i lagom stora rutor när chokladen stelnat helt Förvaras svalt. Kulprov! Häll några droppar av smeten i iskallt vatten och rulla till en kula. Den ska vara fast till hård.

Tips! Innan chokladen smält helt, spritsa ut 50 g smält vit choklad så att det bildar fyllda cirklar på rad. Dra en tandpetare genom cirklarna så det bildas vita hjärtan. ((eller spritsa på hjärtan som jag gjorde.))

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar