måndag 24 december 2012

Browniemuffins med fudgeglasyr och snögubbar

Idag är de självaste Julafton och med detta inlägg har ni faktiskt fått se allt jag bakat till julens dessert/gottebord i år :) Ni ska senare få se kort på allt gotteri tillsammans men nu ska jag fira jul med alla mina nära och kära och bara njuta och ta det lugnt :-) Ute har vi fortfarande ca 60 cm snö så de är verkligen skönt att sitta inne i värmen och bara titta ut på de vackra snölandskapet :))

Igår kväll slängde jag ihop en sats med Browniemuffins som är toppade med fudgeglasyr och en snögubbe i choklad. Kan meddela att de var väldigt goda!! Frågan är nu bara om man kommer orka en av varje godsak då jag nu gjort 15 sorter och vi har ju trots allt ätit massa mat innan. Men jag hoppas de ska försvinna lite godis allt eftersom tiden går eftersom vi dessutom ska spela olika spel halva natten med familjen :))
 
ÖNSKAR ALLA EN RIKTIGT GOD JUL!! :-)



Browniemuffins med fudgeglasyr
9-10 st
 
225 g mörk choklad (jag använde ljus)
85 g smör
2 stora ägg (eller 3 små)
2 3/4 dl brunt farinsocker
2,5 dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
75 g valnötter
 
Fudgeglasyr
3 msk smör (= 45 g)
2 msk grädde
3 dl florsocker
1,5 msk kakao

Smält smör och choklad i en kastrull på låg värme. Ta bort från värmen och låt det svalna något.

Vispa ägg och farinsocker fluffigt. Rör ner vetemjöl och vaniljsocker. Vänd ner chokladblandningen. Tillsätt de hackade valnötterna.

Skeda upp smeten i formar placerade i en muffinsplåt. Grädda i 180 grader, ca 25-30 minuter tills muffinsen är fasta i konsistensen men fortfarande lite fuktiga i mitten.

Värm smör och grädde i en kastrull under omrörning till smöret har smält. Rör ner florsocker och kakao, blanda tills smeten blir slät. Bred ut ett par matskedar glasyr på varje muffins.


Receptet kommer från mingodasida.
 
((Jag dekorera mina med färdiga snögubbar i vit choklad men man kan lika gärna ha dom som dom är eller strö på strössel som finns i massa fina former, exempelvis julgranar eller snöstjärnor.))

1 kommentar: