söndag 15 juli 2018

Steg för steg beskrivning Björkmönster / Björktårta

Häromdagen visade jag er bröllopstårtan jag gjorde där varje våning såg ut som björkstubbar. Bara handmålandet av stubbarna tog 7 timmar och hela den tårtan tog 21 timmar att göra, så i detta inlägget tänkte jag berätta steg för steg på hur jag gick tillväga när jag gjorde mönstret.

Först spacklade jag tårtorna med hallonsmörkräm lite slarvigt och gropigt eftersom träden i vanliga fall inte är spikraka. Sen spritsade jag på lite cirklar med smörkrämen lite här och där som ska bli kvisthål. När allt stelnat och jag var redo för att täcka tårtorna med sockerpasta/marsipan så kavlade jag även några marsipankorvar och bildade halvcirklar och streck så att jag sen kunde trycka och göra en fördjupning just där jag byggt upp tårtan..
Sen tog jag olika verktyg och rispade in djupa mönster runt om hela tårtan, gjorde som lite ådringar runt om kvistarna och även i hålen. Tog öven skalpell och skärde upp lite flikar och tunade ut dom kanterna.. Just där jag la extra marsipankorv så gjorde jag fördjupningsskåra med hjälp av balltool i olika storlekar.
Sen tog jag lite mörkbrunt ätbart pulver och hällde upp på hushållspapper, sen tog jag en pensel och doppa i pulvret och sen lixom borsta bort överflödet så det inte fanns så mycket färg kvar på penseln, och då penslade jag alla veck och skåror och även runt kvistarna.
Rispade även ränder ovanpå varje tårta i cirklar runt om i flera varv så att det ovanifrån ser ut som ådringar i trädet.
Sen fortsatte jag på exakt samma sätt men med svart pulverfärg och borsta på ovanpå varje streck jag hade lagt i det bruna. Sen tog jag och borstade på svart pulverfärg lite fläckvis här och där runt om hela tårtan. Sen tog jag en pensel med enbart pressad citron och målade ut dessa fläckarna så dom blev lite suddigare och smälte in mer.

Sen tog jag brun gelefärg/pastafärg och spädde ut med lite pressad citron och målade på inne i varje kvist samt ovanpå tårtan, målade ut färgen med enbart pressad citron för å få lite skiftningar i färgen. Det var endast den översta tårtan som jag målade helt brun på hela ovansidan, de andra våningarna målade jag bara tre centimer rumt om tårtan eftersom det ändå skulle stå en annan stubbe ovanpå.
Sen gjorde jag likadant med svart pastafärg/gelefärg och spädde ut med lite citron och målade med en smal pensel i varje streck/skåra för att förtydliga mönstret. Sen är själva björkmönstret färdigt och tårtan är färdig för att fortsätta dekoreras.
Så här såg den färdiga tårtan ut :)
Mer bilder från bröllopstårtan hittar du i detta inlägget!
Fler inlägg med olika steg för steg beskrivningar hittar du i denna mappen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar