torsdag 12 juli 2018

Björk bröllopstårta med pioner, rosor och dahlia!

För över ett år sen frågade bästa kompisens bror och flickvän om jag kunde göras deras bröllopstårta. Och jag har ju känt den familjen i 18 år och även mer eller mindre bott där i perioder när jag var tonåring så givetvis ville man ju ställa upp för dom :)
Eftersom bröllopet var helgen efter dotterns stora dinosauriekalas så visste jag att jag kommer att vara sliten och när vi börja diskutera fram utseendet så skulle tårtan vara väldigt enkel men under tidens gång så ändra sig bruden och ville ha så, och så och så, så tillslut blev den inte så enkel längre ;) Bara handmålningen av björkmönstret tog 7 timmar och totalt tog hela tårtan 21 timmar att göra på 4 dagar :/ Allt tar längre tid än man tror ;) Är väldigt många moment för att få till detta mönstret och jag tänkte skriva ett blogginlägg med en steg för steg beskrivning och bilder på hur jag gjorde om några dagar..

Tårtan bestod av citronbottnar och fylldes med Daimfluff med daimkulor och Hallonmousse, spacklades sen med hallonsmörkräm och täcktes med en blandning av Citronsockerpasta och marsipan. (Väldigt gott), den översta tårtan var laktosfri. Blommor på tårtan är pioner, dahlia och rosor i samma färger som ingick i brudens bukett och superfina dukning, givetvis är dom handgjorda i blomsterpasta och allt är ätbart. 80 portioner. 

Bröllopet var så himla vackert vid sjön, och lokalen var så himla fin med många fina detaljer. Älskade bordsplaceringstavlan gjord på gamla fönsterrutor med superfin handskrift. Och jag har aldrig sett så lyxig och fin Photobooth vägg som på detta bröllopet. Såg ut som en vägg i ett gammalt hus med gammalmodig tapet och bröstpanel och massa tavlor med bilder på brudparet under deras år tillsammans och i mitten var det en stor ram där man kunde ställa sig bakom så såg det ut som det också var en tavla. Framför var det en stol och ett bord med en vas med torkade blommor. Så himla häftigt! Jag och bästa kompisen tänkte ta kort där men det glömde vi.


Syns inte så bra på bilderna men alla blommorna är gjorda i 2 nyanser..



Så här såg tårtan ut inuti :)
Så här såg tårtan ut när jag börja skulptera fram björkmönstret. Mer bilder och en steg för steg beskrivning på hur jag gjorde kommer i bloggen om några dagar :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar