onsdag 20 december 2017

Spritsade Nougattoppar med hasselnötter

Jag älskar nougat, choklad och nötter så när man hittar ett recept med dessa ingredienser så måste man ju bara prova. Jag har tidigare gjort liknande recept som jag älskar, men detta receptet från senaste Allers fick jag av en kollega som tyckte jag skulle göra dessa och dom blev ju väldigt snygga också :) Och väääldigt goda! Receptet säger att det blir ca 35 st men jag rostade 50 nötter och det blev bara 5 över så jag fick alltså ut tio stycken mer än receptet, bonus för mig och min familj :)

Ingredienser

    1. ca 35 st hasselnötter
    2. 125 g mörk choklad
    3. 250 g mjuk nougat
    4. Gör så här:

        1. 1. 
          Rosta hasselnötterna i en torr stekpanna på medelvärme. Vicka på pannan med jämna mellanrum så att de blir jämnt rostade. De är färdiga då det börjar knäppa i skalet och de fått en svagt gyllenbrun färg. Ställ åt sidan att svalna.
        2. 2. 
          Lägg nötterna i en handduk och vik den dubbel. Gnugga kärnorna tills allt löst skal trillat av.
        3. 3. 
          Bryt chokladen i mindre bitar och smält över vattenbad eller i mikron.
        4. 4. 
          Bryt nougaten i mindre bitar och lägg ner i den smälta chokladen. Rör om tills allt smält och krämen är slät.
        5. 5. 
          Ställ smeten svalt att stelna tills den har en krämig konsistens. Rör om någon gång under tiden så att den stelnar jämnt.
        6. 6. 
          Fyll den krämiga smeten i en spritspåse med en krusig tyll (spritshuvud).
        7. 7. 
          Lägg nötterna en i taget på smörpapper och spritsa en nougattopp så att nöten hamnar mitt i pralinen. Ställ hela smörpapperet med pralinerna svalt att stelna innan de lossas från papperet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar