måndag 11 december 2017

Apelsinkrokant - Ischoklad

För några dagar sen experimentera jag ihop denna supergoda Apelsinkrokant-ischokladen :)
Vid första försöket misslyckades jag faktiskt, något som alla som jag berättade det för skrattade åt då man kanske inte tror att det går att misslyckas med. Men när man experimenterar så här å provar nya grejer så vet man aldrig hur resultatet blir. Första satsen skar sig (troligtvis pga mängden apelsinsaft) och blev väldigt tjock fort så det var svårt (trots knäcktratten) att portionera ut klumparna och dom såg ut som små kullar hela tiden. Men jag gav mig inte utan åkte till affären och köpte nya ingredienser och ändrade mitt recept lite grann, och det är fortfarande så den blir lite tjock ganska fort så man måste vara väldigt snabb med att klicka i smeten i formarna. Lyckligtvis smakade bägge satserna väldigt gott, men den första satsen var inte lika vacker att se på, men som tur är så är inte mina barn eller make så kräsen så dom äter gärna, och dom finaste får bli med till familjen på julafton =)

Älskar att det med chokladen kommer små krispiga bitar. Mmmmm, så himla gott!!
Milli´s Apelsinkrokant-Ischoklad

200 gram apelsinkrokant - Marabou chokladkaka
100 gram kokosfett
1 msk pressad apelsinsaft
(ischokladformar)

Gör så här:
Lägg i kokosfettet och chokladen (delade i rutor) i en kastrull och smällt på svag värme. När allt smällt, häll i apelsinsaften och rör runt och häll snabbt ner den i en knäcktratt och börja spritsa ut i ischokladformarna, blir cirka 50 stycken. Låt stelna i kylskåp. Förvara sen i en glasslåda med ett bakplåtspapper mellan varje lager.
Dom klarar sig några veckor i kylskåp, förutsatt att ingen tjuvar då ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar