fredag 22 december 2017

Lyxig saffranssmörkola

För första gången så har jag faktiskt nu även testat att göra kola till jul, denna gången blev det en lyxig saffranssmörkola. Jag verkar förbruka en del matlagningstermometrar här i huset, å faktum är att jag köpte en ny häromdagen som jag använt två gånger utan problem men i tisdags när jag gjorde dessa så funkade den inte längre, visade ingen temperatur alls :( Så himla frustrerande, så jag fick gå på magkänsla samt göra på det gamla hederliga sättet med kulprovet för att gissa när smeten nått 125 grader. Enligt receptet skulle det ta 15-30 minuter men jag kokade den i 1h + 20 min innan jag blev nöjd med den, kanske beror på att jag kokar på svag värme (nummer 3 av 9), kanske är det tänkt att det ska stormkoka? Men tur att de sköter sig självt på spisen och jag hann med annat under tiden. Jättegoda blev dom iaf! Har slagit in dom i äkta cellofan som är livsmedelsgodkänd och tvistbar vilket gör att man inte behöver hålla på och knyta snören runt om eller bekymra sig över att dom öppnar sig eftersom dom håller formen superbra. Finns att köpa på Panduro, lite dyr kanske men sååå smidig och eftersom det är 10 meter på en rulle så räcker den till väldigt många karameller!




  • 100 g smör
  • 2 dl vispgrädde
  • 3 dl strösocker
  • 1 msk vaniljsocker
  • 1 dl ljus sirap
  • 0.5 g saffran
1. Smält smöret i en tjockbottnad vid kastrull. Rör ner vispgrädde, sockersorter och sirap. Låt koka 15–30 minuter tills den når 125 grader. För mig tog det lite över en timma. Har man ingen termometer kan man göra det klassiska kulprovet med ett glas vatten.
2. Rör ner saffran. Häll upp kolan i en bakplåtspappersklädd form, ca 20x20cm för tjockare kolor som mina, eller 20x30cm för tunnare kolor. Låt svalna i kylskåp. Dela den i mindre bitar, jag fick ut 42st kolor efter att jag skärt av kanterna runt om. Slå in dom i cellofan eller alternativt bakplåtspapper. Förvaras i kylskåp och håller sig i upp till 3 månader!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar