fredag 28 juni 2013

Kalljästa dinkel och morotsfrallor

När jag och barnen besökte en vän för några veckor sen så bjöd hon på hemlagad fikabröd, fruktsmoothie och nybakat morotsbröd. Detta brödet var verkligen gott och jag fick med mig receptet hem :) De är nog de enklaste brödet man kan baka, bara blanda ner alla ingredienser, röra runt och stå och jäsa en natt för att sen ta upp dom på morgonen, utan att behöva knåda dom så skär man bara bitar och lägger dom på en plåt. För de som inte gillar att baka och knåda och hålla på så är ju detta ett perfekt recept! :) För mig gör de dock inget om man knådar eller inte men visst är de gött att slippa ett moment ;) De känns verkligen nyttiga och är väldigt mättande jämfört med vanligt bröd :)
Dock skulle jag rivit morötterna mindre men de märks ju ändå inte på smaken, och så var de kanske inte så billiga att göra då bara dinkelmjölet gick på 70kr (gjorde dubbel sats) och sen alla andra ingredienser. Men de var så lätta att göra och goda så de kommer jag garanterat att göra om igen :) Tack Ann-Charlotte för receptet :-)

Recept
2,5dl morötter (200g)
5dl kallt vatten
25g jäst
2 krm salt
2 msk olivolja
1 msk flytande honung
2dl råg eller vetekross
12dl siktat dinkelmjöl
 
Gör så här:
Riv morötterna på minsta storlek, rör ihop alla ingredienser och låt stå i kylskåp över natten.
Sätt ugnen på 225grader. Ta fram degen, knåda Inte, bara dela degen i 20 bitar, jäs en halvtimma och sen in i ugnen 12-15 min. Klart! :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar