måndag 16 oktober 2017

Limegröna söta små spindelkakor!

Härom dagen ville dottern på sex år att vi skulle baka spindelkakor så vi kunde ha som fredagsfika men även till Halloweenfesterna vi ska ha. Fungerar utmärkt att frysa!
Dottern är så himla duktig och gjorde även denna degen helt själv och rullade och spritsade och gjorde sina egna kakor. Förra året gjorde dom ju egna fladdermösskakor men dom var ju lite enklare att göra men detta fixade hon galant det också :)
För ett par år sen gjorde jag ju också liknande spindelkakor men då som en jordnötskaka och mycket större, dessa kakor är i miniformat och jättesöta =)

Dotterns kakor hon gjorde helt själv!
Fladdermuskakorna vi gjorde förra året. Dom stora har barnen gjort och dom små gjorde jag.

Dom andra spindelkakorna jag gjorde för ett par år sen när tidningen var här och gjorde ett reportage.



Recept mördegs spindelkakor
ca 35 st små kakor

100g socker
200g smör
300g vetemjöl
1 ägg
gelefärg (limegrön) 

Maltesers chokladkulor
100g ljus choklad
1 paket godisögon (finns tex på Panduro)

Gör så här:
Blanda socker, smör, vetemjöl och gelefärg i matberedare.
Blanda i ägget.
Blanda inte längre än att ingredienserna går ihop, då riskerar du att degen inte blir bra. Går att tillsätta mer gelefärg även här om du vill ha en starkare färg.
Låt vila minst en halvtimme i kylen.
Gör runda bollar, ca 2-3cm stora, platta till lite på toppen och tryck ner en fördjupning mitt i kakan med en chokladkula.
Baka av i 175 C, ca 10 minuter. Eventuellt kan man behöva göra fördjupningen lite större genom att trycka med tummen i kakorna direkt efter gräddningen när dom fortfarande är mjuka.
Låt svalna.
Smällt chokladen och låt den svalna lite, fyll en spritspåse och klipp av en liten spets så du kan spritsa på smala ben, jag tyckte det var lättast att börja utifrån och gå in mot fördjupningen. När alla ben är spritsade, lägg på chokladkulan.
Använd den smälta chokladen i spritspåsen till att limma dit godisögonen.
Tadaaa och dom är färdiga, nu har du skapat världens sötaste spindelkakor!


För mycket mer tips så finns det massa mer bilder, recept, tips och ideer både på min FB sida samt i halloweenmappen här på bloggen. Hoppas jag kan inspirera er med något =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar