fredag 20 januari 2012

SnickersKladdkaka :-)

Såg för några dagar sen ett jättesmarrigt recept på Snickerkladdkaka som jag bara kände mig tvungen att prova. Så de får bli fredagens dessert =)
Var superenkelt att baka fast de kändes lite knepigt att de inte skulle vara något bakpulver i och att den bara skulle vara i ugnen 10-12 minuter men de gick fin-fint :) Provsmakade jämt ett litet hörn när jag skärde upp kakan och den var supergod, tror den kommer passa bra ihop med vispad grädde och ska ta med denna till några kompisar i morgon :-)

Tror denna är en bland favoriterna av kladdkakor, andra som också ligger på topp är daimkladdkaka och after eight kladdkaka :)



Då jag inte gillar mörk choklad så använde jag ljus marabou choklad :) Visste heller inte hur mycket center de skulle vara men jag använde en rulle a´78g och jag tycker de blev bra :)

Recept
150 g smör
2 dl socker
3 ägg
3½ dl vetemjöl
1 dl kakao
1 förpackning Center

Topping
200 g mörk choklad
2 dl jordnötter

1. Smörj en form med löstagbar kant, ca 22 cm i diameter.
2. Smält smöret. Vispa ihop ägg och socker lite lätt. Blanda mjöl och kakao i äggsmeten och ha sedan i det smälta smöret.
3. Häll smeten i formen. Tryck ner Center i smeten och grädda i mitten av ugnen i ca 10-12 minuter i 200 grader.
4. Låt svalna och lossa sedan formens kant. Smält chokladen till toppingen och rör ner nötterna. Bred blandningen över kakan och låt svalna i kylen.


Receptet hitta jag här.

7 kommentarer:

  1. Åh den där ser ju livsfarlig ut,med jordnötter och choklad kan de inte gå fel.dreglar här lite.Jag gjorde en kladdkaka i förrgår och den var den godaste ja nånsin ätit,kladdkaka med apelsintryffel.receptet lägger ja upp i morgon.

    SvaraRadera
  2. Har testat denna oxå. Skulle kunna sätta mig i gadroben och äta den all by myself. Gott med choklad och nötter!!!

    SvaraRadera
  3. Så gott det ser ut och låter! Kompisarna kommer uppskatta denna kaka!

    SvaraRadera
  4. Åhh Milli din fresterska, det här ser supergott ut!!!

    SvaraRadera