lördag 3 september 2011

Bakat massor!

Har bakat massor de sista dagarna. Bara igår bakade jag muffins, monstertruck tårta och slängde ihop en supergod dessert (vem säger att fredagar är en vilodag?). Inlägg om detta kommer när det finns lite mer tid över :) 
Först tänkte jag visa er mina tekakor jag gjorde häromdagen :) De blev verkligen saftiga och jättegoda =)


Recept

Ingredienser
250 gram smör eller margarin
1 liter mjölk
100 gram jäst
1 msk salt
1 dl vit sirap
6,5 dl rågsikt
2 liter vetemjöl, efter behov

Gör så här
Smula ner jästen i bunken.Smält margarinet, häll i mjölken och värm till 37 grader.Tillsätt salt sirap, rågsikt och det mesta av vetemjölet tills degen känns smidigt. Låt jäsa i ca. 30 min. Arbeta degen igen och ta upp den på mjölat bakbord. Dela degen i 2 lika delar och knåda den smidig, tillsätt mer mjöl om det behövs. Kavla ut till ca 1 cm. tjocklek och ta ut runda kakor. Storlek bestämmer man själv (jag tryckte ut mina med en 10cm´s mått), man kan också baka 10 stycken stora kakor.
Låt jäsa igen(jag jäste i 30 minuter), därefter lägg brödet på plåtar. Grädda 5-7 min på 250 grader.
Man kan använda vetemjöl istället för rågmjöl.Vetemjöl tillsätts efter behov.

1 kommentar:

  1. Jag älskar tekakor.. jag tröttnar alltid på köpe bröd men mina egna tekakor tröttnar jag aldrig på. Tyvärr så hinner jag aldrig baka till mig själv längre :(
    Dina såg riktigt höga och fluffiga ut.. Skall nog ta mig tid att baka ett gäng ändå..

    Jag har ändrat i mitt smörkrämsrecept. Skall vara 1/2 dl grädde och nej, tårtorna svettas inte.. Har provat på ett 20-tal och den är perfekt :)

    SvaraRadera