söndag 11 februari 2018

Kladdkaka med Dumle och Jordnötter!

Idag ordnade jag ett litet överraskningskalas för min make som fyllde år i fredags :) Var lite trixigt att stå och baka i smyg utan att han skulle märka något, åh medans han lekte med barnen på övervåningen så bar jag ner vispmaskinen till källaren och stod där å vispade grädde i hopp om att han inte skulle höra eller misstänka något ;) Vilket funkade alldeles utmärkt och han blev väldigt överraskad och glad :) Bakade då bland annat denna supergoda kladdkakan med dumle och jordnötter, blev lite som rockyroad och väldigt mäktigt men gott! Vad jag mer bjöd på kommer i senare inlägg :)

Kladdkaka med dumle och nötter:

100g smör
2 ägg
3 dl strösocker
1 1/2 dl vetemjöl
5 msk kakao
2 tsk vaniljsocker
1 krm salt
Topping:
100g mjölkchoklad
100g dumlekolor
1 dl saltade jordnötter
Gör så här:
Smält smöret, blanda alla övriga ingredienser till kladdkakan i en bunke. Häll över smöret och rör till en jämn smet.
Sätt ett bakplåtspapper i botten på en rund springform Ca 24-26 cm, smöra och bröa formen med ströbröd. Häll i smeten och sätt in i ugnen ca 20 minuter på 175 grader. Håll koll på kakan, den stelnar till lite efter att den kommit ut ugnen.
Under tiden kakan är i ugnen hackar du chokladen. Lägg sedan på chokladen när kakan kommer ut ut ugnen. Låt chokladen smälta och strö över jordnötter. Låt den stå i rumstemperatur tills chokladen smält lite, ställ sedan in den i kylen.
Receptet hittade jag här!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar