tisdag 13 februari 2018

Kladdig semmelkladdkaka - Supergod -

Här är det andra bakverket jag bjöd på under makens överraskningskalas. En supergod semmelkladdkaka, smakar som vanlig semla fast kladdigare, nästan på gränsen till godare än den vanliga. Älskar dessutom recept som är lättvindiga att göra och som går snabbt att bara röra ihop, å sen in i ugnen i 19 minuter (jag gräddade min några fler minuter än vad som stod då jag inte ville ha den rinnande). Så har du inte hunnit med en semla idag på fettisdagen så kanske du har några minuter över att slänga ihop en sån här ;)

Ingredienser:
100 g smör
2 ägg
2 dl strösocker
2 dl vetemjöl
2 tsk vaniljsocker
1 tsk mortlad kardemumma
50 g riven mandelmassa
1 nypa salt
Garnering:2 dl vispgrädde
1 nypa mortlad kardemumma
Gör så här:Börja med att sätta ugnen på 175°c och klä en brödform med bakplåtspapper, ställ åt sidan.
Smält smöret och låt svalna en aning.
Rör ihop ägg och strösocker i en skål, tillsätt sedan vetemjöl, vaniljsocker, kardemumma, mandelmassa, salt och det smälta smöret. Arbeta ihop en slät smet och häll den sedan i formen. Grädda kakan mitt i ugnen i ca. 16-17 minuter. Tag ut och låt stelna helt i frysen eller kylskåpet.
Vispa grädden och spritsa den på kladdkakan innan servering, toppa sedan med lite mortlad kardemumma.
Receptet hittade jag här!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar