torsdag 1 december 2011

Fräkniga Nutella Cookies -Farligt Goda-

Älskar att baka saker som går snabbt och är enkelt och smidigt så när jag såg receptet på Nutella cookies hos "Bli min jäst" ville jag gärna sätta igång med en gång :) Tycker de är jätteroligt att baka när jag får använda min amerikanska måttsats :-) Hur de nu kan bli så mycket roligare förstår jag inte, kanske är de för att den är rosa så man blir glad bara man ser den..? :)
Dessa kakor är verkligen jättegoda, är sådär härligt mjuka och sega innuti och de älskar jag! Lite som en kladdkaka fast en kaka med krispiga kanter :) Kan nog faktiskt säga att dessa är de godaste kakorna jag bakat! Ändrade receptet lite och så valde jag att göra en chokladglasyr och hälla på massa strössel i härliga färger! Vad fint de hade varit att servera dessa på barnkalas, tror barnen hade älskat dessa kakor! :-) Eller så skulle man kunna trycka ut massa roliga former och dekorera, ja ideerna är många ;)

(Dock var de inte jättelämpligt att göra dessa kakor med en 5 månaders bebis i köket, kan meddela att de var strössel och pärlor överallt..! ;) Efter att både ha krypit för att plocka bort det mesta och dammsugat så hoppas jag nu golvet är barnvänligt igen)








Jag tog 2 tsk av 6 olika färger på strösslet och så skakade jag om så jag hade en härlig blandning..

.::Recept::.
1 burk Nutella (400gram)
1 cup mjöl (2,4dl)
1/2 cup socker (1,2dl)
1-2 ägg

Rör ihop socker, mjöl och nutella, tillsätt ett ägg i taget och se hur de blir. Blir den väldigt hård kan du tillsätta ett ägg till, de gjorde jag! Den ska bli ganska fast men ändå smidig. Rulla dom till bollar och lägg på en plåt med jämna mellanrum, jag hade 9 stycken på en plåt. Platta till de med hjälp utav botten av ett glas så att de är ca 1 cm tjocka. Grädda ilängst ner i ugnen i 175 grader i ca 6-8 minuter. Låt de svalna på plåten innan de flyttas.

Chokladglasyr
2 dl Florsocker med chokladsmak
2 msk vatten

Rör ihop med sked. Smeta sen ut i en rund ring på kakorna och strö på strössel, bäst är att strössla på när du brett ut glasyren på 3 kakor så den inte hunnit stelna innan strösslet kommer, så fortsätter du så så länge de räcker. Låt stelna i kylskåp.

3 kommentarer:

  1. Så mumsigt!

    Sv: du får gärna kolla upp vad gelefärgen som gör hudfärgat heter! :)

    SvaraRadera
  2. a dessa såg ja också hos bli min jäst och ja älskar nutella så dessa måste provas nån gång.

    SvaraRadera
  3. Mums, de här kakorna lät ju väldit smarriga! Älskar nutella! :)

    SvaraRadera