tisdag 13 december 2011

Väldigt annorlunda recept på Lussebullar -Hjärtan-

Idag är de Lucia och då bara måste man ha både glögg, pepparkaka och såklart lussekatt! Min gubbe har en luciatradition och svänger inom OkQ8 och köper sådär 8 stycken lussekatter och tar med till jobbet så han har att mumsa på under dagen (inte konstigt magen växer haha). Tycker detta har varit lite kul faktiskt, lussekatterna där är ju faktiskt inte speciellt billiga och trots att jag varje år bakar massor av lussekatter så vill han inte ta med hembakta för just denna dagen så ska de köpas för de tillhör hans tradition..! Ja de är väl tur att jag är van vid hembakade lussekatter ;)


Minns ni att jag häromdagen fick ett paket med massa juliga ingredienser från Garant..? De hade kommit på ett nytt recept som är väldigt annorlunda jämfört med det vanliga tradionella tillvägagångsättet och ville jag skulle testa det. Receptet var utskrivet på ett jättefint tjockt papper och den inledande texten var så här "Garanterat goda Lussebullar. Det här receptet ger riktigt saftiga lussebullar. En extra jästid gör bullarna luftiga och goda". Så visst lät de lovande och jag tyckte de skulle bli sååå spännande att få prova. Receptet var indelat i 3 steg och var jättelätt att förstå sig på och jag följde receptet till punkt och prickar, något jag ofta inte brukar göra ;). Dock tyckte jag faktiskt inte att de blev så saftiga ochh luftiga! Snarare mer kompakta än vanligt. Misstänkte de redan i andra steget då jag hällde i resten av mjölet eftersom degen blev väldigt kompakt och vid utbakningen så behövde man inte ens använda mjöl. Dock tror jag receptet hade funkat mycket bättre om jag gått lite på min magkänsla och tagit bort 1-2dl mjöl så att degen fortfarande varit lite kladdig. Men Elin som också bakade dessa sa att hennes deg var riktigt klibbig så kanske är de olika från fall till fall. Jag skulle iaf tipsa om att inte följa receptet till punkt och prickar om det inte känns bra, tycker man de känns som de är mycket mjöl så behöver man inte envisas med att hälla i resten bara för att de står det i receptet.


Men jag tyckte absolut att de var goda och de var jättekul att få denna chansen så tack så jättemycket för den möjligheten!! =) Ska prova detta recepetet en gång till men då med mindre mjöl! Annars har jag ett annat recept här på bloggen på mina vanliga saftiga lussekatter med vit choklad, ånej ingen kesella i den degen! Har gjort lussekatter med kesella en gång och de blev torrare än dessa t.o.m och jag ångrade att jag inte körde på mitt vanliga recept med vitchoklad! Men man vet ju inte förens man har provat..

Är lite trött på de tråkiga traditionella lussekatterna så jag bakade lussehjärtan istället :) Mycket roligare och dessutom finare ;) Upptäckte dessutom att jag inte äger ett pepparkaksmått i form av ett hjärtan så de får jag nog införskaffa så jag slipper skära massa hjärtan :)
Syrran och hennes son var också med vid utbakningen och han var så nöjd när han fixade att forma lussekatterna som traditionella lussekatter. De var väldigt många olika roliga former, vissa var bara degklumpar, en såg ut som en vit råtta (helt övertäckt med mjöl) och en såg ut som en haj med 2 ögon, ledsen mun och hajfena. Kolla kortet nedan och säg vad ni tänkte på när ni såg "hajen"? :)

Recept: Garants garanterad goda Lussebullar

Cirka 35 st

Steg 1
5 dl mjölk (rumstempererad)
100 g jäst (2 paket)
10 dl mjöl
Smula jästen och häll över mjölken. Blanda i mjölet och arbeta degen i fem minuter. Låt jäsa under bakduk i 30 minuter.

Steg 2
200 g smält smör
2 dl socker
3/4 tsk salt
8 dl mjöl
1 g saffran (2 påsar)
Smält smöret och låt svalna. Blanda alla torra ingredienser, arbeta in smör och mjölblandningen i degen, kör i hushållsmaskin i 10 minuter (alt knåda för hand). Jäs under bakduk i 30 minuter.

Steg 3
Baka ut lussebullarna och lägg på plåtar med bakplåtspapper. Garnera med russin och låt jäsa 20 minuter under bakduk. Pensla med uppvispat ägg. Grädda i mitten av ugnen i 225 grader cirka 6-8 minuter.
Lycka till!

3 kommentarer:

  1. Så söta Lussebullar! Ja det är inte alltid man vågar gå på magkänslan även om man borde. Jag har alltid Kesella i mina, för att mina andra recept ger så torra bullar :-)

    SvaraRadera
  2. Hihi vilka söta lussebullar!! Massa lussekramar till dig/er!

    SvaraRadera
  3. Det är så enkelt att samma märke mjöl kan ta upp olika mycket vätska beroende på lagringstid? eller skördetid eller något sådant. Så ditt mjöl tog säkert upp mer vätska en hennes därav skillnaden ;)Så med mjöl ska man alltid gå på magkänslan vid bullbak ;)

    /Simone

    SvaraRadera