måndag 1 maj 2017

2 x 50 års tårtor med detaljerad lastbil.

Så här blev pappas tårtor som jag gjorde på plats i fasters kök, 23 mil ifrån mig. Då han kallas för kaninen och dessutom kör lastbil så valde jag att ha med de som dekorationer. Lastbilen och 50 skyltarna är handgjorda! 

Tårtan till vänster innehåller choklad bottnar (men med lite kakao i), skivade jordgubbar och värmländsk oreo cookies Cream :) Spacklad med lime & jordgubbssmörkräm och en rinnande ganache. (samma bottnar och fyllning som användes i skogstårtan på "Det stora Tårtslaget")
Tårtan till höger innehåller red velvet bottnar, Cream cheese frosting med färska hallon och jordgubbar inuti :) Spacklad med samma creme som fyllningen. Hela receptet hittar du här! (Samma bottnar och fyllningar som användes i Cirkus tårtan på "Det stora Tårtslaget")


Här kommer detaljbilder på lastbilen jag gjorde helt i sockerpasta, tog cirka 3,5 timme sammanlagt att göra på 4 olika tillfällen. Den är cirka 6cm hög. En kopia på den lastbilen pappa kör :) Var väldigt pilligt och smått så svårt att få till alla detaljer..




Limma dit alla pärlorna i sockerpastan.

 Så här mycket måste man ta med sig när man ska åka till Sollebrunn (där jag bodde i många år som liten) för att fira pappa som fyller 50 och man lovat honom att fixa ett par tårtor ;) Eftersom ja inte ville köra tårtorna färdiga i 3,5h så tänkte jag att jag gör färdigt dom på fredag kväll när jag var på plats, och för att de skulle ta så kort tid som möjligt så hade jag bakat tre olika sorters bottnar i förväg och även hackat choklad och oreo samt vägt upp alla torra ingredienser och märkt upp dom så ja visste vilken påse som ävartill vilket recept osv..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar