tisdag 9 februari 2016

Semmelfläta och överrasknings frukost!

I morses ställde jag klockan på 05.00 bara för att hinna göra i ordning en överraskningsfrukost på sängen till maken innan jobbet, eftersom han fyller år idag på själva fettisdagen/semmeldagen så vad passar då inte bättre än en hembakad semmelfläta och dessutom hembakat bröd :) Kan säga att han blev helt tagen på sängen när jag och döttrarna gick in i morses och sjöng "ja må han leva, ja må han, ja må han leva uti hundrade år" ;) Grattis igen Älskling! :)

Man får passa på att göra semlor medans denna dagen klaffade så bra, nästa gång han fyller år på fettisdagen är först 2027 så det är 4018 dagar kvar! ;)





Receptet på semmelflätan hittade jag i tidningen hembakat där det även finns massa bilder och steg för steg på varje moment. Dock jäste inte min någonting nästan på dom 2 första omgångarna så det var nära att jag kastade den men provade i ugnen ändå och som tur var så jäste den där och blev helt perfekt så ett tips är att inte slänga om det ser ut att vara fel för det ordnar sig ändå ;) Plus att det står i receptet att man ska ha 6 dl grädde till 2 flätor men jag använde 4 dl bara till en fläta så jag skulle ha tagit minst 8 eller helst 10dl till två stycken. Men det är bara mina tips och alla är vi olika ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar