fredag 19 februari 2016

Recept: Franskbröd (2 limpor)

Är några veckor sen jag bakade dessa härliga limpor men bättre sent än aldrig heter det juh ;) Åh ikväll eller i morgon tänkte jag prova ytterligare ett nytt brödrecept =)

Måste bara tipsa om dessa super fina bakformar och skålar i härliga färger till fantastiska priser nu! Brödformen kostar nu 39kr istället för 119, sockerkaksform 59kr istället för 169, 3 pack vispskålar 149kr istället för 349 och 3 pack bakformar nu 149kr på Panduro Hobby :)

Det här behöver du : 
1 pkt jäst
50 gram smör
6 dl vatten
½ dl ljus sirap
1 kg mjöl (jag tog 2/3 vetemjöl + 1/3 grahamsmjöl)
2 tsk flingsalt
 
GÖR SÅHÄR : 
Smula ner jästen i en degbunke, använd med fördel maskin för degen ska knådas länge…
Smält smöret och slå på vattnet, ljumma till 37 grader och slå över jästen. Tillsätt sirap och hälften av mjölet. Knåda ca 10 min. Pudra över mjöl och låt degen jäsa.

Efter 45 min kör igång maskinen igen och tillsätt resten av mjölet, spara lite utbakning dock. Tillsätt även saltet. Arbeta degen ca 10 min till. Stjälp upp på mjölat bakbord och forma snabbt ihop två avlånga bröd. Lägg i form. Låt jäsa 45 min.
Grädda i 175 grader ca 40-50 min.

Funkar utmärkt att frysa och jättegoda att rosta =)
Recetet hittade jag här!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar