söndag 7 februari 2016

Recept: Ätbar IS, populärt bland Frost tårtor

Ser ofta att många frågar efter receptet på hur man gör ätbar is som är väldigt populärt på just Frost tårtor. Har själv använt mig utav det några gånger och det är väldigt effektfullt och superenkelt att göra, blir lite som hård knäck fast alldeles platt och vitt (eller den färgen man nu vill ha, på den andra tårtan har jag färgat isen blå). 

Här kommer receptet: 

 1 dl glukossirap
2,5 dl socker
0,5 dl vatten
Blå karamellfärg

Blanda alla ingredienser utom färgen i en kastrull och låt koka tills det kommer upp till 140 grader. (Min termometer gick bara till 130grader men jag kokade bara några minuter längre och det gick bra.) Lägg i några droppar färg och rör om ordentligt. Häll ut på en beklädd bakplåt, och luta plåten så massan rinner ut lite mer för tunnare is, gör man inte det blir isen ganska tjock. Man måste arbeta ganska snabbt för det stelnar väldigt fort.
När "isen" stelnat helt kan man försiktigt knacka sönder flaket i mindre bitar. 


Jag förvarar isen svalt tills det är dags att använda den. Och den har inga problem att vara nedstucken i en tårta ett par dagar i kylskåpet, den ändrar alltså inte form eller smälter eller så!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar