torsdag 4 oktober 2018

Utställningstårta Oreoträd - Scandinavian Cake Show -

Nu ska jag visa er den andra av mina tre tårtor som gjordes till Scandinavian Cake Show, denna ställdes ut på bordet med bidrag från Det Stora Tårtslaget 2017 och gjordes lite som ett skämt för dom som minns mig från Tv programmet när jag gjorde skogstårtan och försökte lura juryn att oreos växer på träd här i Värmland. Vilket många påpekat sedan dess, till och med kassörskan i affären kommentera det när jag köpte oreo "jasså men växer inte dessa på träd här då?" så jag fick dra till en ny lögn om att det inte var säsong för dom då ;) Så nu gjorde jag en tårta med ett oreoträd bara för er =) Nästa problem blir väl om alla nu vill komma till Värmland för att se dessa träden i verkligheten, då blir jag väl tvungen att bygga ett stort träd också ;) 

Vill man se hur den supertunga svetsade tårtställningen ser ut som håller uppe grenarna och trädkojan (och även mig om man så vill för så stabil är den) så finns den att beskåda längre ner i inlägget. Tårtan tog sammanlagt 17,5 timme att göra! 
Huset innehåller i detta fallet en frigolitdummy eftersom den skulle stå på en utställning under flera dagar, men allt annat är ätbart.



Många frågade mig hur jag har gjort mossan och det är bara vanlig sockerkaka som jag färgat i olika gröna nyanser (marmorerat) :)







Var tyvärr dålig belysning över mina tårtor så det var svårt att ta bra bilder när dom redan från början hade skugga på sig men så såg det ut när dom stod på utställningen :)
Så här så tårtställningen ut som specialbeställdes efter mina mått och önskemål och som tog 2 timmar att göra! Jag provade att stå på den lilla fyrkanten och den höll till och med min vikt ;)
Följ gärna min FB sida Millis tårtor och annat :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar