fredag 19 oktober 2018

Halloween stylad sockerkaka!

Nu var de länge sen jag tog med någon fika till arbetskamraterna så nu hade jag en dag över utan planer och bestämde mig för att slänga ihop lita fika till kollegorna, givetvis med Halloweentema eftersom jag älskar Halloween =)
Det är en glutenfri citronsockerkaka med hallonglasyr, dekorerad med en kniv av choklad som jag gjutit själv samt godisögon. Väldigt smaskigt!

Mannen har i flera år frågat om jag inte bara kan baka en helt vanlig enkel sockerkaka någon gång, men nej jag kan inte det då jag tycker det är för enkelt och för tråkigt, måste lixom göra någonting mer. Så det här är det närmaste vanlig sockerkaka jag kan komma ;)

Ni har väl inte missat att det finns närmare 60 blogginlägg med massvis av recept, lektips, dukningstips, pyssel med mera i Halloweenkategorin? Ni hittar den på länken om du klickar på ordet Halloweenkategorin ovanför :)
Dessutom finns det massvis av bilder på Facebooksidan Millis tårtor och annat!


Så här såg chokladformen ut.
Jag bakade vanlig sockerkaka enligt Den stora kokboken men bytte ut mjölet (och även ströbrödet) helt mot glutenfri mjölmix. Gjorde en glasyr på fri hand av florsocker, röd gelefärg, vatten och hallonessence tills jag tyckte jag fick en lagom tjock men rinnande glasyr. Sen pyntade jag med färdiga godisögon som finns att köpa på bland annat Panduro. Chokladformen köpte jag på Tårtdecor. Har ju tidigare använt små färdiga kristyrknivar till att dekorera muffins med men jag gillade att dessa knivar var så stora i storleken så man kan dekorera större bakverk också :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar