söndag 16 augusti 2015

Splatoon barntårta

Här är en av helgens tårtor jag gjorde, denna med tema Splatoon. Har ni hört talas om det?? :) Jag hade då aldrig hört talas om detta (relativt nya) dataspel men roligt att prova nya teman =D 
Förra året fick han denna tårtan med Super Mario och Ludgi och faktum var att han faktiskt önska sig en Super Mario tårta även i år men vi tyckte det kanske vore lite roligare med lite variation så då valde han favorit dataspelet Splatooon där man skjuter omkring massa färgsplachar istället ;) 
Connor som fick tårtan blev väldigt nöjd (även detta året) och jag tror han kommer bli ännu gladare på onsdag när hans faktiskt ska få exakt en sån grön figur i present!





Tårtan bestod utav vaniljbottnar fyllda med Zoofluff och Chokladmousse med crisp.
Täckt och dekorerad med sockerpasta
Antal bitar: 18


Så här gick jag tillväga när jag gjorde mönstret till tårtlocket: Skärde ut massa splachar i olika färger på fri hand med skalpell, ca 5 mm tjocka, sen la jag dom i en stor ziplock påse medans jag kavlade ut det svarta locket tills det var ca 3-5 mm tjockt, sen la jag på alla splachar huller om buller och kavlade på splacharna så att dom fastna i locket och kavlade sen ut hela locket tills det blev så tunt som jag ville ha.. :)

-> För 3 år sen gjorde jag även denna beskrivning som liknar lite detta sättet men som visar hur man får leopardmönster istället:)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar