söndag 13 december 2020

Pepparkaksvåfflor som skålar och pepparkaksglass!

Eftersom det var pepparkakans dag i onsdags så fortsatte jag att köra på pepparkakstemat och provade en helt ny ide jag fick som resultera i Pepparkaksvåffelskålar med hemgjord pepparkaksglass :) Jag har länge tänkt att det säkerligen vore gott med pepparkaksglass och i bilen på väg hem häromdagen så började jag spåna på hur jag skulle servera den och hur fotografiet ska se ut och då kom jag på att jag köpte en maskin för att göra våffelskålar för flera månader sen som jag faktiskt inte hade hunnit prova å funderade på om man kunde göra den julig genom att tillsätta pepparkaskrydda i våffelsmeten. Å vet ni vad...? Det funkade alldeles utmärkt och det blev en jättegod julinspirerande juldessert. Glassen som är gjord på bara 3 ingredienser är superkrämig, och dom hackade pepparkakorna sög åt sig fukten så dom blev lixom mjuka så det kändes som det var pepparkaksdeg i glassen istället. Vilket var väldigt gott! 



Pepparkaksglass

Det här behöver du:

5 dl vispgrädde

1 burk kondenserad sötad mjölk (ca 400 g)

150 g pepparkakor

GÖR SÅ HÄR:

Hacka pepparkakorna grovt. Vispa grädden hårt. Öppna burken med chokladkondenserad mjölk, och rör ihop med grädden. Blanda ner pepparkakorna. Häll ut i en form, täck med plastfolie eller sätt på locket och frys i minst 5-6 timmar. Ställ fram för att tina ca 10 minuter före servering.



Pepparkaksvåfflor – Våffelsmet med pepparkakskryddor

Det här behöver du:

1 påse pepparkakskryddor (ca 2,5 msk)

3,5 dl mjöl

0,5 tsk salt

2 tsk bakpulver

4 dl mjölk

100 g smör

Smör till gräddning


GÖR SÅ HÄR: 

Smält smöret . Blanda mjöl, pepparkakskryddor,  salt och bakpulver i en bunke. Vispa ner lite mjölk i taget och vispa till en jämn smet. Avsluta med att hälla ner det smälta smöret. Smeten blir brunare till skillnad från en naturell våffelsmet. Starta våffeljärnet. Smörj våffeljärnet med hjälp utav en brödpensel. Jag gräddade dessa våffelskålar i 3 minuter vilket var lagom men man får känna sig fram lite eftersom pepparkaksvåfflorna blir mörkare än vanliga våfflor så kan det vara svårt att se på färgen när dom är färdiggräddade.


För fler glassrecept som jag gjort tidigare kan du kika i denna mappen!
För fler julrecept som jag gjort tidigare kan du kika i denna mappen!

Ni får hemskt gärna följa min FB sida för att lättare kunna följa med på alla nya bakverk jag gjort allt eftersom :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar