måndag 21 december 2020

Julgodis - Kola med rispuffar


Nu har jag testat att göra en ny sort till julgodiset, kola med rispuffar som fick tummen upp av dom flesta i familjen :) Vill man kan man även tillsätta havssaltet både i godiset samt ovanpå chokladen men jag körde utan pga barnen. Tänk att det nu bara är 3 dagar kvar till julafton, är ni redo? I kategorin julgodis här i bloggen hittar du i dagsläget 65 olika recept/inlägg samt 70 inlägg i kategorin jul!

Följ gärna min FB sida för mer inspiration :)

***

Recept: Kola med rispuffar

200 gram smör

2 dl socker

1 dl sirap

6 msk mjöl

6 dl puffat ris

(1 tsk havssalt)

200 gram ljus choklad


Lägg ett bakplåtspapper i en form med uppvikta kanter, min var en kvadrat 20 x 20 cm vilket jag tyckte var perfekt storlek. Lägg smör, socker, sirap och mjöl i en kastrull och koka upp kraftigt under omrörning, sänk värmen och koka på svag värme i 6 minuter. Tillsätt rispuffarna samt saltet om du valt att ta med det och rör runt, häll sen ner i bakformen och jämna till med en sked så den är jämntjock. Låt svalna en stund och smält sen chokladen och bre på ovanpå, strö även över saltet om du valt det receptet. Låt svalna/stelna helt och skär sedan upp i rutor. Förvaras i burk med lock, svalt och mörkt.

Orginalreceptet låna jag av Jonna M.R med lite ändringar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar