onsdag 9 december 2020

Pepparkaksprovning (Test) med flera smaksatta pepparkakor!

Idag är det 9 december och då är det Anna´s namnsdag och dessutom pepparkakans dag så jag har firat genom att göra ett pepparkakstest och smakat flera av Annas smaksatta pepparkakor :) Varje år brukar dom släppa en limited edition med en annorlunda smak och jag har lyckas få tag i några olika (efter att ha rannsakat varenda affär i stan), nämligen polkagrispepparkakor, knäckpepparkakor (numera heter dom toffee), apelsinpepparkakor och lakritspepparkakor. Här i bloggen har jag betygsatt dom olika och jag har haft med min familj som fått agera försökskaniner och därmed också fått säga vad dom tycker ;)

Årets smak har tagits fram med hjälp av konsumenterna i form av en omröstning i sociala medier. Tidigare smaker dom lanserat är: Lingon, Vinteräpple, Polka, Lakrits, Toffee (hette från början Knäck), Citron och ingefära samt Apelsin men den tror jag brukar finnas varje år.

Det var jätteroligt att ha en pepparkaksprovning med dessa olika smaker. Det som faccinerade mig var att alla verkligen tyckte helt olika. Den smaken som fick flest röster (Apelsin) gav alla högt betyg utom en som skrev i kommentarn "fy fabian vad äcklig", åh jag som gillar lakrits och tyckte den var jättegod insåg att jag i stort sett var ensam om att tycka det (men så gillar ju inte resten av familjen lakrits så kanske inte var så konstigt). Men det var som sagt ett jätteroligt test och det var kul att göra något lite annorlunda nu i dessa lite tråkigare corona tider så har ni inget att göra och gillar pepparkakor så tycker jag absolut att ni ska prova dessa. Jag tyckte alla smaker var helt okej, vissa lite mer goda än andra :)

Betyg

Polka: 7 av 20 pepparkaksgubbar
Toffee: 10 av 20 pepparkaksgubbar
Apelsin: 13 av 20 pepparkaksgubbar
Lakrits: 4,5 av 20 pepparkaksgubbar

Min personliga favorit är: Apelsin och Lakrits
Mest poäng totalt fick smaken:  Apelsin




Givetvis gjorde jag i ordning snygga formulär att kunna fylla i under smakprovningen.


Hade varit roligt att provbaka detta också, jag tänker att det borde gå att bara göra en egen pepparkaksdeg och tillsätta krossade pepparkakor eller hackade lakritsbitar, men den med knäck blir kanske lite svårare. Man får nog testa sig fram isf. Men ibland är det skönt att bara kunna gå till affären och köpa färdiga pepparkakor :) Och i detta fallet gillar jag verkligen idén med olika smaksättningar.

Jag köpte några sorter på Lidl och några på Coop men har sett att dom även finns att beställa på nätet om man inte har dessa butiker på sin ort.

Vill ni se olika julrecept jag bakat så hittar du dom här  och enbart julgodisrecept hittar du här :)

Ni får hemskt gärna följa min FB sida för att lättare kunna följa med på alla nya bakverk jag gjort allt eftersom :)

Vill du se andra testningar jag gjort så hittar du dom i denna kategorin!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar