söndag 7 oktober 2018

Utställningstårta med 582 blommor - Scandinavian Cake Show -

Idag får ni se min tredje tårta som jag gjorde till Scandinavian Cake Show i år som stod på bordet med bidrag från Tårtslaget gänget 2017:)
Denna tårtan tycker jag själv ser väldigt enkel ut men jag kan meddela att den var då verkligen inte enkel att få till!! För det första så är det sammanlagt 582 blommor på denna tårtan och även fast det är utstansade blommor så tar det tid att veina dom samt limma på kulor i varje blomma när det är så himla många, bara detta momentet tog mååånga timmar och hela tårtan tog sammanlagt 21,5 timme att göra! Något annat som var väldigt tidskrävande var den understa delen som jag själv fick skapa och bygga på med RKT gjord på 1 kg marshmallows och 3 paket med rice krispies runt dummys för att sen skära till och försöka få jämn och snygg och sen spackla med smörkräm, då den är 35 cm hög och 30 cm i diameter och med en omkrets på typ 93 cm på tjockaste delen så krävdes det dessutom 3 kg sockerpasta för att kunna kavla ut nog stort lock för å täcka denna vilket var supersvårt och det blev många veck och sprickor som jag fick lägga en hel del tid på att sudda ut så att jag blev nöjd men jag tror inte någon tillslut kunde se några tecken på mina missöden ;) Bilder från hur den nedersta delen såg ut under arbetes gång finns i bloggen där det givetvis finns massvis av detaljbilder från hela tårtan. Det var tur jag tog bilder på tårtorna hemma för dom fick så dålig belysning på själva mässan då det var skugga på både den och trädtårtan vilket gjorde att det var svårt att ta bra bilder på dom :/ 
Eftersom tårtan skulle stå på en utställning i flera dagar så är det frigolitdummys inuti..

Här hittar du inläggen från de andra tårtorna jag gjorde till utställningen i år:
OreoträdDessertbordstårta.











Följ gärna min FB sida Millis tårtor och annat :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar