torsdag 21 juni 2018

Syltkakor med dinosaurie fotavtryck

Kommer att visas en hel del dinosaurie bakverk framöver då det närmar sig dotterns kalas och vi redan nu laddar upp fryserna :) Dottern har själv fått vara med och bestämma vad hon vill ha och inte och en sak som hon var väldigt tydlig med var syltkakor som hon älskar men att dom istället för den vanliga gropen skulle ha ett fotavtryck från en dinosaurie. Gjorde först en sats enligt mitt vanliga syltgrottor recept men då jag inte ville använda några små muffinsformar så flöt dom ut och blev helt platta och missbildade (fast dom blev goda ändå), så då testade jag att göra samma deg som jag gjorde igelkottarna i för några veckor sen och då gick det bättre, dom flöt fortfarande ut lite men det syns iaf vad det föreställer, hoppas jag ;)




Recept!
Blir ca 30 stycken

200 gram kallt smör
1 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
4,5 dl mjöl
hallonsylt

Gör så här:
Kör alla ingredienser till degen i en matberedare. Forma till små bollar, platta till dom lite lätt och tryck till med en lagomt stor dinosauriefot så det blir ganska djupt och lägg på en plåt, fyll sen fotavtrycket med hallonsylt (lättast är att använda en liten spritspåse och spritsa i försiktigt). Grädda i ugnen i ca 13 minuter, 160 grader i mitten av ugnen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar