fredag 15 juni 2018

Chokladmaränger som ser ut som Bajshögar!

Det närmar sig kalas och dottern ville bland annat servera kakor som ser ut som bajshögar på hennes Dinosauriekalas. Därför gjorde jag dessa chokladmaränger, å trot eller ej men dom är faktiskt väldigt goda, godare än vad man kanske tror ;)


Milli´s Chokladmaränger

3 äggvitor (M)
2 tsk pressad citron
1dl strösocker
2dl florsocker
3 tsk kakao
Brun gelefärg/pastafärg tex Progel

Godisögon
Kristyr

Sätt ugnen på 150 grader. Vispa äggvitror och citronsaft till ett vitt skum. Tillsätt sockret lite i taget och fortsätt vispa tills du får ett fast skum, tillsätt brun gelefärg och vispa runt ordentligt. Sikta ner florsockret och kakaon i marängsmeten och vänd runt med slickepott. Spritsa bajshögarna med en rund tyll (håltiameter ca 8mm) på bakplåtspappret. Grädda 4 minuter mitt i ugnen i 150 grader och sänk sedan värmen till 100 grader och låt dom stå i ytterligare 45 min. Stäng slutligen av ugnen och låt marängerna stå kvar och torka ut ytterligare 30 min. Ta sedan ut dom från ugnen.

När dom svalnat spritsade jag dit små klickar ganska högt upp med lite avstånd emellan och "limmade" fast godisögonen som jag köpt på Panduro, sen spritsade jag på en mun och lät dom stelna helt. 
Jag gör alltid kristyr på egen hand och har därför inget exakt recept på den men det finns ju att köpa färdig på tub också.
Förvaras i burk/glasslåda med lufttätt lock så står dom sig i flera veckor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar