fredag 30 oktober 2015

Mini Nutellakakor till Halloween

Åter igen så ligger jag efter i "schemat", dessa kakor var nog över 2 veckor sen jag gjorde. Frös in dom och har idag tagit fram dom då vi ska ha Halloweenfika med familjen idag. Har nyss dukat upp inför dessertbordet och tanken är att jag ska hinna visa er bilder redan på söndag :) Dessa Nutella kakor var iaf även dom supergoda :) Så roligt när man lyckas baka flera olika supergoda kakor på raken.. :)


Mini Nutella 
 
2 plåtar kakor, 48 stycken fyllda kakor
 
 
225 gram smör, rumstempererat
2,4 dl strösocker
2,4 dl farinsocker
2 ägg
2 tsk vaniljextrakt (3 tsk vaniljsocker går också bra)
7,2 dl vetemjöl
1 tsk bikarbonat
1/2 tsk salt

Gör så här:
 Sätt ugnen på 175 grader.
Smörj en plåt för minimuffins med flytande margarin eller smält smör. Eller använd små muffinsformar.
Vispa det mjuka smöret med sockret, med elvisp eller i assistent, tills det blir fluffigt och smidigt.
Tillsätt äggen och vaniljen och vispa tills allt är blandat.
Blanda de torra ingredienserna i en separat skål.
Vänd ner dem i smeten tills du har en slät och fin deg. Jag använde flatblandaren till min KitchenAid och blandade ihop allt.
Rulla bollar som är ca 3,5 cm stora. Det går åt en halv deg för att göra bollar till en minimuffinsplåt med 24 hål.
Lägg bollarna i muffinsplåten och grädda dem i mitten av ugnen i ca 10-12 minuter.
De ska bli gyllenbruna men inte för mörka i kanterna. Så här såg mina ut när de kom ut från ugnen.
Låt dem svalna i 2-3 minuter, gör sedan en grop i dem med något litet runt, som t ex ett shotglas eller en sked.
Fyll hålen med Nutella och/eller Dulce de leche.
Eftersom kakorna är varma så smälter Nutellan och den blir lätt att smeta ut fint med en sked.
 
När alla kakor är fyllda är det bra om de får svalna i 15-20 minuter i plåten.

Skruva sedan försiktigt på kakorna så att de lossnar från plåten, alternativt ta en kniv till hjälp och för den längs kanterna tills de lossnar.
 
Sedan är det bara att upprepa alla steg med resten av degen. :)
**

Receptet hittade jag hos Bli min jäst som har en fin steg för steg beskrivning med bilder på alla moment :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar