torsdag 11 juli 2013

Min största Bröllopstårta -102 portioner-

Nu är de nästan en vecka sen jag gjorde denna tårtan och har haft fullt upp med köksrenovering mitt i allt så har inte haft tid att visa. Ska fortsätta med renoveringen strax men gick upp lite tidigare för eran skull så jag skulle få lagt ut tårtan :) Ska även baka 2 tårtbottnar och göra mousser idag, mitt i allt men de ska nog gå bra ;)

Denna tårtan är den största jag någonsin gjort och den gjorde jag iaf till söta, rara Jenny och hennes man. Hon älskar bling bling precis som mig och de hade nog världens finaste tältbröllop, de var så himla mysigt inrett med massa tyll i taket och i dom låg de Rosblad utspritt, åh så hängde de flera kristallkronor och borden var täckta med diamanter :-) (Me Like) Men tillbaks till tårtan, Jenny ville väldigt gärna ha med "swirls" i sugarpaste (som de jag gjort, vet inte om de är rätt ord för de egentligen men), och sen olika utseende på olika bottnar, och på toppen skulle de finnas en caketopper med hjärta som likna de som fanns på hennes handgjorda inbjudningskort men annars hade jag fria händer :)
 
Körde iväg tårtan direkt jag var klar på fredan, vid 22.00 och den hade inte hunnit sätta sig än (stelna) så jag riktigt såg hur bottnarna svajjade hela vägen och i varje skarp sväng och de 3 rondellerna på vägen så såg jag i backspegeln att tårtan luta helt åt höger, trodde hela tiden att NUU rasar den.. Trots mina max 50km så var de väldigt nervöst och svettigt men efter en timma (brukar bara ta 30min att köra dit egentligen) så var jag äntligen framme och kunde andas ut, och tårtan var HEL :))

Och Jenny och hennes kompisar verkade överlyckliga när de fick se tårtan, Jenny stod och hoppa en massa och verkade bli helnöjd =) Och redan när jag kom hem så såg jag att hon kommenterat min status på facebook med: Wiiihoooooooooo! Åhhhh gud såå fin är överlycklig











Så här såg tårtan ut inuti..
Tårtan bestod utav vaniljbottnar fyllda med Nougatmousse med ett lager chokladknappar och Lime & Jordgubbsmousse med ett lager skivade färska jordgubbar.
Alla dekorationer är gjorda i SP vilket även tårtan är täckt med.
Arbetstid: Sammanlagt 18h
102 portioners

8 kommentarer:

  1. åhhh så fin tårta...men jag är lite nyfiken på priset???

    SvaraRadera
  2. Jag är väldigt imponerad! Så stor! Och jättefin! Hur fick du till hexagonerna?
    /Susanne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack :D Jag har köpt bakformar som är i hexagon så de var ingen konst ;) Men vet att de som inte har heagonformar att baka i brukar baka en större botten typ rund eller långpanna och sen skära ut formen efter att den är bakad. Blir en hel del spill men har man inte råd med formar så funkar de.. Ett sett med 4 storlekar kostar ca 800 i Sverige men jag köpte de utomlands och betala bara 400 ink frakt :))

      Radera
  3. Imponerande stor och verkligen jätte fin!

    SvaraRadera
  4. Jättefin tårta ! Förstår din rädsla som man ibland känner när man transporterar tårtor!
    Måste få fråga: hur har du fått hjärtat på toppen att stå upp? Har du ståltråd inuti?
    Körde du med tårtan staplad eller du byggde den på plats?

    Hur som helst, den blev jättefin!
    Hälsn Anna
    www.iannasskafferi.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anna! Jag körde hela tårtan staplad, tänkte att de var ju bara 3 mil men eftersom den inte hunnit stelna än så skulle jag nog kört den i 2 delar egentligen som jag gjorde med den förra 5 vånings bröllopstårtan.. De gick ju bra men jag såg ju hur den svajja i backspegeln och luta åt höger i varje rondell så de var svettigt.. I hjärtat hade jag en blompinne som stack ner i tårtan, sen hade jag ju extra stöd av sugarpasten runt om hjärtat :) Men även den skulle jag satt på på plats egentligen. Är tur man lär sig av de man gör själv :))

      Radera
  5. Min underbara vackra å supergoda bröllopstårta ♥Tack igen å jag blir så lycklig när jag tittar på den :))) Du är bara BÄST Millis ★

    SvaraRadera
  6. Oj vilka fina tårtor du gör.Hur fraktar man en sån hög tårta ?
    Mvh Lena

    SvaraRadera