måndag 8 juli 2013

Hemgjorda Mazariner med Jordgubb & Smultron glasyr!

Har i flera år velat göra egna mazariner men har trott att de varit riktigt svåra att göra. Så inför tjejens kalas så tänkte jag att de vore ett bra tillfälle att testa på. Jag köpte färdig mandelmjöl så jag slapp de momenten med att skålla, skala och mala och jag blev förvånad över vad lätta de faktiskt var att göra. Om man räknar bort tiden som degen ska vila i kylskåpet så går de ju faktiskt ganska snabbt att göra också ;) Smaksatte glasyren med Jordgubb och Smultron essence och de blev verkligen KalasGoda :-)



Mazariner (15-18st)
3 dl vetemjöl
1/2 tsk bakpulver
100 gram margarin
knappt 1/2 dl socker
1/2 ägg
 
Fyllning:
2 1/4 (150 gram) sötmandel (eller mandelmjöl)
75 gram margarin
3 ägg
1 1/2 dl socker
 
Gör så här:
Smörj formarna om dom är i plåt, använder du pappersformar så behövs de inte. Arbeta ihop mjöl, bakpulver, matfett, socker och ägget till en mördeg. Låt den stå kallt några timmar. Tryck eller kavla ut degen och klä formarna med den.
Fyllning: Skålla, skala och mal mandeln (om du inte köpt mandelmjöl). Smällt matfettet och låt de svalna. Vispa ägg och socker pösigt. Blanda ner mandel och matfett. Fördela fyllningen i de klädda formarna. Grädda mitt i eller i nedre delen av ugnen i ca 15 minuter. (Ugnstemp 200 grader, varmluft 175 grader )

Låt de svalna något och gör sen glasyr på vatten och florsocker (evt färg och essence) och bred på, eller sikta på florsocker.

Receptet skrev jag ner från boken "sju sorters kakor"

1 kommentar:

  1. Vi fullkomlig älskar mazariner, och färska går inte ens att jämföra med köpta. Så enkelt och då gott! Jag skulle vilja testa också med ett lager sylt under fyllningen.

    Dina ser underbara ut!

    /Sanne

    SvaraRadera