tisdag 20 oktober 2020

Ahlgrens bilar pannacotta till Halloween

I flera år har jag velat testa att göra Ahlgrens bilar pannacotta men det har inte blivit av förens nu, och då styla jag om den så det blev lite halloweentema (det dödas dag/the day of the dead/dia de muertos) :)
Den var superenkel att göra och bortsett från tiden då varje lager ska stelna så gick det väldigt fort att göra och blev väldigt gott :)

 Recept 

(mina räckte till 10 små glas ca 0.5 dl)

Ingredienser:

6 dl grädde

1 påse ahlgrens bilar

pasta/gelefärg

Gör så här:

Klipp 25 vita bilar i flera småbitar, dessto mindre dessto snabbare smälts dom ner. Lägg i en kastrull och häll på 2dl grädde. Värm och rör runt så allt smälter, jag ville undvika att det kokade och värmde så långt jag vågade och tog sen av kastrullen på spisen en stund men fortsatte röra runt och sen fick jag värma på ett par gånger till så allt verkligen smälte. Tillsätt pasta/gelefärg om så önskas när allt godis smällt och den svalnat lite. Häll upp i några glas och låt stelna en timma innan du fortsätter med nästa lager med en annan färg på bilarna och upprepa proceduren. Kan med fördel göras dagen innan servering och doms tår sig även i kylskåp några dagar..


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar