söndag 24 juni 2018

Dinosaurie 3D stående Kakor

Här kommer ännu en förhandsvisning av vad som kommer att serveras på dotterns Dinosauriekalas nästa helg. Nämligen 8-12 centimer höga Dinosaurie 3D kakor som kan stå upp, och inte nog med att dom kan stå upp och är väldigt fina så är dom även smaksatta med jordgubbsessence och smakar jättegott :) Dock blev det "bara" 18 stycken kakor av en sats och det kommer 20 barn så jag hoppas innerligt att dom räcker så det slipper att bli slagsmål ;)



VANILJKAKOR UTAN BAKPULVER
100 g strösocker (1,1 dl)
100 g florsocker (1,7 dl)
1 tsk vaniljsocker
2 st ägg
450 g vetemjöl (7,5 dl)
200 g smör
(eventuellt valfri essence, jag använde 24 droppar jordgubbsessence)

Gör så här:
Rör ihop alla ingredienser snabbt i en matberedare (eller använd rumsvarmt smör och kör med elvispen). Låt degen stå i kylskåpet minst en timme.
Ta lite deg i taget från kylskåpet och kavla ut degen på mjölat bakbord. Degen ska vara ca 5 mm tjock. Ta ut kakor med kaksmått. Lägg kakorna på en plåt och grädda 8-16 minuter i 170 grader. I originalreceptet står det att kakorna ska gräddas 15-20 minuter, men mina började få färg redan efter några minuter så det beror nog mycket på storleken av kakorna och hurdan ugnen är. Titta på kakorna istället för tiden när ni gräddas dem. Ta ut kakorna när de börjar få lite färg i kanten. Låt de ligga på plåten någon minut, använd sedan en stekspade och lyft försiktigt över kakorna till ett galler och låt dem svalna där.
Bygg sedan ihop kroppskakorna ihop med benen, jag limmade på dom för säkerhetsskull med en kristyr som jag gjorde på egen hand (utan recept) och färgade till samma grönfärg som kakorna. Sedan limmade jag på godisögon med hjälp av en liten klick glasyr och lät allt stelna. Funkar även att frysa dom färdiga.

Både ögon och kakformar finns att köpa på Panduro.

Här finns massvis av olika kakor som jag gjort utifrån detta receptet men smaksatt på olika vis och med olika utseenden. Det bästa med detta receptet är att kakorna inte ändrar form i ugnen, dom jäser inget eftersom det inte finns något bakpulver och behåller därmed sin exakta form superbra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar