söndag 18 juni 2017

Pyjamashjältarnas överraskningskakor fyllda med minismarties!

Att jag aldrig lär mig?! Jag tror hela tiden att nej men detta går fort...! Hade en ide om att göra kakor i form av pyjamashjältarna inför dotterns kalas med just pyjamashjältarna som tema, och fylla med minismarties som lixom ramlar ut när barnen tar en tugga. Tänkte att detta går väl fort, det såg ju så enkelt ut, bara 3 delar å limma ihop.. Men något som jag återigen måste lära mig är att ALLT tar mycket längre tid än man tror! 8 timmar tog dessa att göra från början till slut så var lite sleten efter detta. Men barnen blev nöjda och för dom som följer min FB sida så har ni säkert redan sett den roliga videon där min minsta dotter visar hur man äter överraskningskakorna med jordgubbssmak :) 



Beskrivning på hur jag gjorde kakorna:
 
Bakade 3 satser av detta receptet som jag använt sååå många gånger (se bilder och länkar längst enr), superbra recept eftersom det inte innehåller bakpulver så håller dom formen superbra vilket är extra viktigt när man ska bygga kakorna ovanpå varandra. Sen färgade jag varje varje sats i varsin färg (röd, blå och grön för att likna Ugglis, Kattpojken och Gecko) med gelefärg som jag tycker ger bäst resultat. Sen fick dom vila i kylskåpet en timma. Började sen kavla ut en del av degen på ett bakplåtspapper och tryckte ut figuren med mina formar som jag köpt på ebay för 130kr, fast dessa formarna var inte spetsiga i kanten utan helt raka vilket gjorde att skärsnittet inte blev så snyggt så jag fick gå runt om varje kaka och slipa till den med ett verktyg så att säga. Sen frös jag in kakorna några minuter så att man lätt kunde flytta över dom till ungsplåten utan att dom rör sig och tappar formen. Vill ju tex att svansen ska ligga exakt likadant på alla tre kakorna som ligger ovanpå varandra och inte att svansen pekar åt olika håll för då skulle det inte se så bra ut. Hur som helst, en del tryckte jag ut helt slät, en tryckte jag ut likadan men tryckte på det enbossade mönstret ovanpå, sen gjorde jag en tredje kaka som var ca 8-10 mm hög istället och skar ut ett litet hål inuti och sparade en tunn kant runt om för att ha något att fästa kakorna med.
Sen när jag äntligen gjort färdigt alla kakorna (blev 52 stycken helt färdiga kakor så var ju ändå 156 delar jag tryckte ut och slipa till) så gjorde jag en glasyr på florsocker och vatten, lite tjockare, färgade i den färgen kakan hade så limmade jag fast mitten delen på den understa delen, sen fyllde jag med några minismarties som finns att köpa antingen på Lidl eller Gottefabriken i storpack, sen spritsade jag på glasyr runt om hålet och la på den översta kakan med det embossade mönstret. Sen efter det stelnat så var det klart!
Funkar utmärkt att frysa ner i förväg (som tur är) :)
VANILJKAKOR UTAN BAKPULVER

100 g strösocker (1,1 dl)
100 g florsocker (1,7 dl)
1 tsk vaniljsocker
2 st ägg
450 g vetemjöl (7,5 dl)
200 g smör
(eventuellt valfri essence, jag använde 24 droppar jordgubbsessence per sats)

Gör så här:
Rör ihop alla ingredienser snabbt i en matberedare (eller använd rumsvarmt smör och kör med elvispen). Låt degen stå i kylskåpet minst en timme.
Ta lite deg i taget från kylskåpet och kavla ut degen på mjölat bakbord. Degen ska vara ca 5 mm tjock. Ta ut kakor med kaksmått. Lägg kakorna på en plåt och grädda 8-15 minuter i 170 grader. I originalreceptet står det att kakorna ska gräddas 15-20 minuter, men mina började få färg redan efter 8-9 minuter, så det beror nog mycket på storleken av kakorna. Titta på kakorna istället för tiden när ni gräddas dem.  Ta ut kakorna när de börjar få lite färg i kanten. Låt de ligga på plåten någon minut, använd sedan en stekspade och lyft försiktigt över kakorna till ett galler och låt dem svalna där.


Här är några andra kakor jag gjort efter detta receptet, flera av dom var många år sen jag gjorde och alla har jag smaksatt på olika vis, recept finns i länkarna nedanför..
Enhörningklubbor, lilla gubben kakor, bebiskakor, hello kitty kakor, halloween kakor, bebiskakor till scandinavian cake show.




Inlägget är uppdaterat med fler bilder olika år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar