torsdag 8 augusti 2013

Pizzabullar på picknick =D

För några år sen, precis när de var en nyhet bland felix (eller var de findus) frysdisk så hitta jag något som lät så spännande, nämligen pizzabullar. Köpte ett paket och provsmaka och de var något av de vidrigaste jag ätit, aldrig mer tänkte jag då...! Ändå tills jag fick se ett inlägg om just pizzabullar på Smulans bakblogg. Hon skrev att de passar perfekt även som mellanmål till barnen och de såg så gott ut så jag tänkte jag skulle ge de en chans och prova göra egna.. Och i måndags hade vi besök av sambons syster med familj som annars bor i Frankrike och inte är i Sverige så ofta, vi skulle ut och bada och grilla och jag tänkte de passa perfekt att ta med picknickkorgen och fylla den med bland annat dessa pizzabullar och även dessert/kakor. Glömde såklart att ta kort på den.. Men dessa pizzabullar var iaf klart mycket bättre än vad jag minns :)

Ingredienser: 
Pizzadeg: 3-3.5dl vatten(ljummet) 
1/2pkt jäst 
1/2dl rapsolja 
2dl dinkel mjöl fullkorn 
4dl vetemjöl salt & svartpeppar 
 Fyllning: 
Tomatsås finkrossad(Heinz) 
Rökt skinka 
 Riven ost 
 Pensling: 
Ägg,oregano 
Gör så här: 
1.Lägg alla ingredienserna till pizzadegen i din assistent och låt den gå i 5min.
2.Jäs i bunken i 25min.
3.Dela degen i två delar.Kavla ut till en avlång platta och lägg på valfri fyllning.
4.Jag la på tomatsås,riven ost,strimlad skinka och lite oregano på.
5.Rulla i ihop och skär ca 2cm tjocka skivor.Lägg på bullformar och på ett muffinställ så de håller fin form. 6.Låt jäsa tills de blir dubbel storlek.Pensla med uppvispat ägg och strö på lite oregano om så önskas.In i ugnen på 225-250grader i ca 10-15min. Tips:För bästa resultat frys in så fort de svalnat så är det bara och plocka fram när det är dags och äta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar