lördag 17 augusti 2013

Hemmagjord Chokladbollsglass

Kom på att jag faktiskt inte hunnit med att göra någon egen glass i sommar, de som jag annars gör massvis av, fast de kanske inte är så konstigt när man haft fullt upp med köksrenovering, tårtor, jobb och barn ;) Nu när köket är klart och de fortfarande är lite sommarvärme kvar (ibland) så skyndade jag mig att göra iaf en ny sort. Denna gången provade jag hälla ner hackade chokladbollar och de blev verkligen en hit :-) Och ihop med nougatsås så var den supergod, mmmmm :))
De är jag själv som komponerat ihop glassen.. Har utgått från mitt vanliga superenkla och snabblagade grundrecept..
Det här behöver du:
5 dl vispgrädde
1 burk sötad, kondenserad mjölk (ca 400 g)
5 st Chokladbollar/negerbollar
GÖR SÅHÄR:
Hacka chokladbollarna. Vispa grädden hårt. Öppna burken med kondenserad mjölk, och rör ihop med grädden. Blanda ner vad du nu vill smaksätta med, i detta fall chokladbollar. Häll ut i en form, täck med plastfolie eller sätt på locket och frys 5-6 timmar. 

1 kommentar: