måndag 11 mars 2013

Tårtutställning i Oslo -Demo och butiker-

Som några av er säkert redan vet så bor ju jag ganska nära norska gränsen, mitt jobb ligger bara nån kilometer ifrån norska gränsen och då vi mest har norska kunder så hör jag ju knappt skillnad på norska och svenska längre och ibland kommer de även ut norska ord ur munnen här hemma utan att jag ens tänker på de ;) Iaf så bestämde jag och en kompis för flera månader sen att vi skulle åka till Norsk kakeutstillning i Oslo som ju bara ligger 14 mil från mig. För övrigt så är de den närmsta större staden för oss värmlanningar då vi har mycket längre både till Göteborg och Stockholm..

Så igår var de äntligen dags för tårtutställningen som vi så länge längtat och sett fram emot :)) Kan meddela att de fanns mååånga riktigt fina tårtor, och så klart har jag tagit massa kort men jag har valt att dela upp korten i olika inlägg så ni får vänta lite till med att se bilder från tårtorna som ställdes ut ;)
I detta inlägget tänkte jag visa er bilder från de 4 butikerna som fanns på plats, de 4 demostrationerna med egna bord, barnaktivetet samt de 3 demosárna som vi var de första som hade anmält oss på där man satt i ett enskilt rum och varje demo varade i en timma och kosta endast 40kr/st. Man lärde sig verkligen en massa på de tre timmarna som demostrationerna var och vi hade verkligen superroligt!
Först lite bilder från några av butikerna som deltog i utställningen.

Så här såg kurslokalen/demolokalen ut innan det började, här satt man som sagt i lugn och ro en timma och blev fullmatade med information :)
Första demo´n var Stencil teknik (schabloner) som Kate Kippersund höll. Hon visa allt från hur man täcker en tårta till hur man använder olika stenciler, spritsningstekniker, recept och massa andra tips som jag kommer att komma ihåg i all framtid :)) Satt ju där en hel timma och det var verkligen värt 40kr!
Så här såg tårtan ut som hon gjorde med Stencil & spritsnings teknik.
Andra demo´n var Bubblor och Ombre Ruffle tekniker som hölls av kursledaren Elin Rajadurai. Vi var ju som sagt de första på söndagen som skrev upp oss på listan för alla de 3 kurserna och då visste vi inte ens vad detta var för tekniker men när vi kom in och jag såg provtårtorna så kände jag ju igen teknikerna då jag sett väldigt många tårtor både på Scandinavian cake show i höstas men även på internet. Var inte alls så svårt att göra som de kanske ser ut som :) Ännu en lyckad timma som var värt sina 40kr :)
Första tårtan är bubble teknik och den till höger är Ombre ruffle så om ni inte redan visste så vet ni nu också vad jag menar ;)
Tredje demo´n hölls av Kristin Kaus som demostaterade hur man använder Sugarveil. Just den tekniken hade jag faktiskt lite koll på eftersom jag såg på CakeBoss första gången han använde det då det är relativt nytt på marknaden.
Hon delade ena sugarveil-spetsen och skickade runt så att vi alla fick känna. Dessa är såklart helt ätliga och själva smeten gör man på Sugarveilpulver och ska stå ihopvispad i ett dygn innan de används och så tar de ganska många timmar innan de torkar..
Var väldigt spännande att se men shit vad dyra de mattorna var, men fint blev de.. :)
Även ute i utställningslokalen så hade dom ju flera olika bord med olika demostratörer..
På bilden här nedan är det Carol Haycox från FMM Sugarcraft i England som demostrerar olika produkter..
Och här demostrerar Silvia om hur man enkelt och snabbt kan göra egna siliconformar (tog bara ett par minuter + 10 minuters torktid) som man sen kan använda till att fylla med vatten för att göra isbitar, eller fylla med choklad eller trycka i sugarpaste/marsipan och få fina figurer till att pynta tårtor och cupcakes.
Riktigt coolt faktiskt och de var inte så himla dyrt heller..
Fanns även ett bord med barnaktivitet där barnen fick pynta cupcakes, dock var de lite tomt när jag gick förbi men jag hörde det var väldigt uppskattat och mycket barn där på lördan iaf..
Jag hade tagit ut massa norska pengar och handlade lite grann, blev verkligen förvånad över att jag inte handla mer, till och med sambon blev förvånad och trodde jag skulle komma hem med flera kassar men nää jag kände inga större behov denna gången faktiskt.. Wilton´s årböcker kostade bara 20kr styck, de låg helt nya i varsin kartong med massa tidningar, vilket kap alltså :)
Hittade lite annorlunda prylar som jag inte sett tidigare och kände att jag bara var tvungen att ha såsom kaveln och Hello Kitty stansar.
Hoppas inte ni tyckte de var för mycket bilder och att de var roligt att se. Ska gå igenom resten av bilderna och försöka få ut ett inlägg till snart med bilder från alla de fantastiska tårtorna, eller alla går ju inte eftersom de var 91 stycken och så många bilder orkar ni nog inte bläddra igenom men några av mina favoriter iaf :))

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar