söndag 27 september 2015

Mitt ena bidrag till Tårtutställningen i Oslo, 1 METER HÖG!!!

Nu har jag precis kommit hem från Tårtutställningen som var i Oslo i helgen där jag tävla i 2 olika kategorier, dels denna tårtan som hade tema "Bröllopstårta Vintage eller Fashion mote" och den andra får ni se om några dagar :) 

Är nästan 8 månader sen jag anmälde mig på detta så jag ska lova att jag funderat mycket kring detta och verkligen utmanat mig själv! Eftersom jag var på förra utställningen (Norges kakeutstilling som arrangerades av Kakeakademin) som dom hade för 3 år sen så vet jag därför att kvaliten är mycket hög så jag förväntade mig inget pris utan tyckte bara att det var roligt att utmana mig själv. Och de var då väldigt mycket tänkande, planering, slit, svett och tårar. Blev inte helt som min huvudplan men är ändå väldigt nöjd och fick iaf en 4e placering! :) Tårtan är med tårtfatet 101 cm hög och därmed min högsta tårta någonsin!! 

Då man inte får ha färdiga tårtor på en utställning som varar i flera dagar så innehåller den därför bland annat frigolit och rice krispies treat som jag sen skärt till och täckt med SP, allt ovanpå tårtan är ätbart och enligt reglerna. Har hållt på med denna tårta i flera veckor, några timmar då och då och sammanlagt tog denna 20,5 timme att göra. Och då har jag ändå inte bakat något utan bara täckt och dekorerat iväg, skulle man bakat den så hade det blivit många mer timmar! 

 Då tårtan innehåller väldigt många detaljer och jag ju såklart vill att ni ska kunna få se precis hur den ser ut (även om den är mycket finare i verkligheten) så bjuder jag därför på väldigt många kort ;)



Precis som vintage ska vara så är det massa spets och brodyr på hela klänningen :)

Tog även in lite steampunk känsla på hatten med några kugghjul och fjädrar...



Skon är ca 12cm och helt ätbar, gjord på frihand utan något torkställ. 
Dekalen på skon är samma som hänger på hennes halsband så dom matchar =)



7,5 kg sockerpasta har använts till denna, texten är airbrush´ad! 



 Här står jag bredvid tårtan så kanske ni får ett hum och hur stor den faktiskt är :)
Nu är frågan, vart tusan ska jag ha denna tårtan ståendes nu? Känns ju som man måste spara den men den tar ju väldigt stor plats då den är 50x101cm.. Tips?? :)

Mer bilder från alla andra bidrag och själva tårtutställningen kommer...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar