fredag 26 oktober 2012

Halloween: Kiwiglassar al´a Pumpaklubbor

Här kommer ett snabbt inlägg med en ide jag fick för ett år sen som jag nu gjort till verklighet. Dessa kiwiklubbor innehåller som ni säkert förstår en kiwi som jag skalat och dekorerat med choklad. Dessa är godast när de är frysta och jag tror de kommer bli en favorit bland barnen ;) De går också att äta de när de är tinade men känns då lite slajmiga och mosiga..


Receptet eller tillvägagångssättet är så enkelt att du skalar kiwin, skär av botten och toppen. Stoppa ner en glasspinne (finns nya att köpa i hobbyaffärer) frys ner dom eftersom chokladen annars inte fastnar! Smält vit choklad (går åt ca 40 gram per kiwi), färga chokladen orange (jag färgade med vanlig gelefärg men de finns också speciella chokladfärger eller annars färdigfärgad choklad), häll över chokladen och låt de överflödiga rinna av, ställ in i frysen för att stelna igen. Under tiden kan du smälta lite brun choklad, låt de svalna lite och häll ner i en spritspåse med jättelitet hål, ta ur kiwin från frysen och spritsa på ögon och mun. Ställ in i frysen igen och de är klara för att serveras. De stelnar väldigt fort eftersom kiwin redan är nedfrusen..
De är verkligen superenkla och roliga att både göra och äta då de känns som en lite nyttigare glass, ja om man bortser från chokladen då kanske ;)
Ett tips till er som vill göra något snabbt, enkelt, roligt och annorlunda till Halloween :))


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar