fredag 2 augusti 2024

Blåbärskladdkaka

Barnen och deras kompisar var fikasugna och jag hade en påse blåbär kvar i frysen och tänkte jag ville testa något nytt med dom! Så jag slängde ihop en blåbärkladdkaka som försvann i ett nafs med vaniljkräm blandat med vispad grädde 😋



 

Lindas blåbärskladdkaka

ca 12 bitar

150 g smör
2 ½ dl strösocker
1 nypa salt
2 tsk vaniljsocker
3 ägg
2 dl vetemjöl

Garnering
ca 225 g blåbär, frysta eller färska
1–2 tsk potatismjöl

florsocker 

GÖR SÅ HÄR

1. Sätt ugnen på 180 grader. Smält smöret i en kastrull och rör ner sockret. Tillsätt resten av ingredienserna och blanda ihop allt till en slät smet.

2. Ta fram frysta eller färska blåbär.

3. Häll smeten i en smord och bröad springform, 23-24 cm i diameter (bröa med kokos eller ströbröd). Blanda blåbären med potatismjöl och strö dem över smeten.

4. Grädda kakan mitt i ugnen i 24–28 min. Låt den svalna i formen. Pudra över lite florsocker. Servera gärna med vispgrädde.

Receptet kommer från Lindas bakskola! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar