tisdag 24 november 2020

Supersaftiga solformade Lussebullar med vaniljkräm

Snart är det första advent och då måste man ju givetvis ha återkommande adventsfika varje söndag! Därför passade jag idag på att baka lite nyheter att fylla frysen med och bakade 7 timmar i sträck! Först ut tänkte jag visa dessa supersaftiga solformade lussebullarna som är fyllda med massvis av vaniljkräm! Så himla goda och dom fick dessutom toppbetyg av maken som annars inte gillar sötsaker (längre) och tyckte dom var mycket godare än vanliga lussekatter ;) Jag dubblade satsen med vaniljkräm och spritsade på en tjock rulle och bullarna blev gigantiska så en bulle fyllde upp hela handflatan, se kortet nedanför med linjalen nedanför, ca 12cm breda.

Vill du se fler recept jag bakat med jul så hittar du över 60 recept i julkategorin!
Vill du se recept på enbart julgodis så hittar du över 60 recept i kategorin julgodis!

Följ gärna min FB sida Millis tårtor och annat =)



Så här såg det ut steg för steg när jag gjorde bullarna..

 Ca 20 st saffransbullar

Degen:
4 dl mjölk
4 påsar (2 g) saffran (halvera mängden för mildare saffransmak)
50 g färsk jäst
½ tsk salt
2 dl strösocker
250 g kesella 10 %
150 g rumsvarmt smör
Cirka 14-15 dl vetemjöl
Fyllning: (MILLI DUBBLADE FYLLNINGEN)
4 dl mjölk (3% fetthalt)
10 msk snappvispad marsanpulver
Pensling:
1 ägg
Ca 15 g smör
Strösocker

Gör såhär:
Värm mjölk och saffran till cirka 37 grader. Lös upp jästen i degvätskan. Blanda i salt, strösocker och kesella. Tillsätt mjukt smör och lite vetemjöl i taget. Knåda degen väl. Täck bunken med plast och låt degen jäsa i ca 45 min. Blanda ihop alla ingredienser till fyllningen i en skål och låt stelna i kylen.

Dela degen i ca 20 bitar och forma till bollar. Täck med kökshandduk. Mjöla bordet och kavla ut en degbit till en rektangulär platta. Skär ut remsor tills plattan ser ut som en “kam” (du ser enklast hur Zeina menar i hennes videoklipp). Spritsa vaniljkräm på kanten, rulla ihop från långsidan och forma till en bulle. Lägg på en plåt med bakplåtspapper. Täck med kökshandduk och låt jäsa i 30 min.

Värm ugnen till 225° (över- och undervärme). Pensla bullarna med ägg och baka dem gyllene i ca 9-11 min. Låt svalna på plåten. Pensla sedan med smält smör och doppa i socker.

Receptet lånade jag från Zeinas Kitchen :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar