söndag 29 november 2020

Schackhjärtan - Flätade hjärtan kakor

Alla har väl hört talas om dom klassiska mördegskakorna schackrutor, och jag har ärligt talat aldrig bakat såna då jag tycker dom ser för enkla ut... Men nu har jag tagit dom till en högre nivå och testade att göra dom som flätade hjärtan (ni vet dom papperskorgarna som hänger i julgranen) men dessa är gjorda utav kakdeg och får därmed namnet schackhjärtan och dess plats är i magen istället :) Och tro mig, dom slinker snabbt ner i magen, såå goda var dom!
Receptet hittade jag hos Brinken bakar och på hennes sida finns även ett jättebra videoklipp som visar hur man gör dessa. Det är inte alls så svårt som det kanske ser ut som :)

Vill du se fler recept jag bakat med jultema så hittar du över 60 recept i julkategorin!
Vill du se recept på enbart julgodis så hittar du över 60 recept i kategorin julgodis!




Schackhjärtan

ca 30-35st


Ingredienser:

Ljus deg

180 g vetemjöl (3 dl)

30 g florsocker (0,5 dl)

2 tsk vaniljsocker

125 gram kallt smör

1 msk kallt vatten


Mörk deg

180 g vetemjöl (3 dl)

15 g kakao (2 msk kakao)

30 g florsocker (o,5 dl)

2 tsk vaniljsocker

125 g kallt smör

1 msk kallt vatten


Instruktioner:

1. Lägg alla ingredienser till den ljusa degen i en matberedare och mixa tills det går ihop till en deg. Eller nyp ihop den för hand. Överarbeta inte. Gör sedan samma sak med den mörka degen.

2. Plasta in degarna och låt dem vila i kylen i ca 1 timme.

3. Kavla ut drygt halva av den ljusa degen så att den är ca 1 cm tjock, jämt över hela. Skär sedan 1 cm breda “pinnar” av den. Gör likadant med drygt halva av den mörka degen. Lägg in pinnarna i kylen i 10 minuter. Bygg sedan din kaka genom att lägga varannan ljus och mörk i 4 rader brett och 4 rader högt. Se till att de är helt ihoptryckta. Rulla resten av den ljusa och mörka degen till tjocka korvar och dela dem på hälften på längden. Den måste vara lika tjock som den stubben som du byggt ovan. Lägg den ljusa på ena sidan av stubben och den mörka på den andra. Tryck till och forma till. Låt vila i kylen tills hela rullen är kall, skiva sedan kakor, ca 7 mm tjocka och lägg på en plåt.

4. Baka på 160 grader varmluft (175 grader vanlig ugn) i ca 12-12 minuter.

Receptet lånade jag hos Brinken bakar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar