torsdag 5 december 2019

Saffrans - florsockerbullar med smörkrämsfyllning

I helgen när jag bakade pepparkaksbullar i form av lussekatter så bakade jag även dessa saffrans-florsockerbullar med smörkrämsfyllning vilket även dom var väldigt goda! Det är så gött att ha lite julig adventsfika i frysen så man bara kan ta upp några å tina när man firar advent eller kanske bara får oväntat besök ;) Och på tal om oväntat besök så fick jag just det av grannen den dagen jag bakade både dessa och dom andra bullarna, han kom väldigt lägligt precis när jag tagit ut sista plåten ur ugnen, undra om lukten känns lång väg? Så klart fick han nybakat fika när han kom så lägligt :)


SAFFRANS-FLORSOCKERBULLAR MED SMÖRKRÄMSFYLLNING

CA 30 ST

Fyllning150 g smör, rumsvarmt1 ½ dl florsocker1 msk vaniljsocker
Deg
½ g saffran + 1 tsk strösocker
50 g jäst3 dl mjölk, fingervarm1 ½ dl strösocker½ tsk kardemummakärnor, mortlade1 krm salt3 ägg225 g smör, rumsvarmt12–14 dl vetemjöl
Dekorering1 ägg
GÖR SÅ HÄR
1. Fyllning: Blanda ihop smör, florsocker och vaniljsocker till fyllningen i en skål. Klicka ut ca 30 små högar på en tallrik och ställ den i frysen i ca 1 tim.
2. Mortla saffran och strösocker. Smula ner jästen i en bunke. Tillsätt mjölken och blanda tills jästen lösts upp. Tillsätt saffran, strösocker, kardemumma, salt, ägg, smör och vetemjöl, lite i taget. Knåda degen kraftigt i några minuter. Låt den jäsa under bakduk i ca 45 min.
3. Knåda igenom degen på ett mjölat bakbord och dela den i ca 30 bitar. Forma släta bullar och lägg dem i aluminiumformar ställda på en plåt (vanliga pappersformar funkar också).
4. Ta ut smörklickarna ur frysen och tryck ner en bit i varje bulle. Låt bullarna jäsa i ca 25 min. Sätt ugnen på 250 grader.
5. Pensla bullarna med uppvispat ägg.
6. Grädda bullarna mitt i ugnen i 7–9 min. Låt dem svalna på ett galler.
7. Pudra florsocker över bullarna.
Receptet hittade jag här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar