söndag 1 december 2019

Första adventfika - Pepparkaksbullar / Lussekatt

Idag är det ju första advent och det var så mysigt att äntligen få tända alla ljusstakar i fönstren samt första ljuset i adventsstaken på bordet :) Och vad mer behöver man? Jo FIKA! ;) Så igår bakade jag två sorters fikabröd (och stoppade in i frysen) så vi har till adventsfikan varje söndag framöver! Första baket som jag visar här är dessa pepparkaksbullar som jag snurrade och formade som lussekatter. Blev väldigt goda, smakar kanske inte så mycket pepparkakor trots att jag tog mer krydda än vad som stod i receptet men det var väldigt gott iaf och det är säkert inte sista gången jag gör dom!

Receptet hittade jag här enda skillnaden var att jag använde 200 gram smör + en hel påse (18g) pepparkakskryddor till fyllningen istället då jag gillar mycket fyllning och ofta tycker det är lite snålt i såna recept och detta var alldeles lagomt enligt mig (och min familj).


Pepparkaksbullar  40 st

5 dl mjölk
50 g jäst
150 g rumsvarmt smör
1 dl strösocker
0,5 tsk salt
1 msk nystött kardemumma
13 dl vetemjöl special + lite till utbakning
Fyllning:
200 g rumsvarmt smör
1 dl strösocker
1 påse pepparkakskrydda (18g) eller se Fredriks recept
Pensling:
1 ägg
pärlsocker
Gör så här:
1. Värm mjölken till 37 grader.
2. Smula ner jästen i en bunke. Häll över mjölken och rör om. Tillsätt smöret i små bitar tillsammans med socker, salt och kardemumma.
3. Tillsätt mjölet och arbeta degen 5 minuter i maskin eller 10 för hand.
4. Låt degen jäsa övertäckt i 30 minuter.
5. Fyllning: Rör ihop smör, socker och pepparkakskryddan.
6. Knåda degen lätt på mjölat bakbord. Kavla ut till en stor rektangel, ca 60×40 cm.
7. Bred fyllningen på degen. Vik ihop långsida mot långsida. Skär 40 strimlor av degen.
8. Tvinna remsan och snurra ihop som en lussekatt. Lägg på plåt med bakplåtspapper.
9. Låt jäsa under bakduk i 30 minuter. Sätt ugnen på 225 grader.
10.  Pensla bullarna med uppvispat ägg och strö på pärlsocker. Baka bullarna mitt i ugnen i 6-8 minuter.
11. Lägg bullarna på galler och låt svalna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar