söndag 27 maj 2018

Magiska Kladdkakemuffins med kakdeg, kolakräm, chokladbitar och minikakor

Såg för ett tag sen en bild på ett par muffinsar som bara såg såååå goda ut som kallades Magiska kakdegs Cupcakes, sparade den som skärmdump men det gick verkligen inte att googla fram receptet vad jag än sökte på, trots att jag hade namnet på bloggen och namnet på muffinsarna. Men som tur var kom jag på att jag kunde prova att söka i någon bakgrupp för å se om jag kunde hitta direktlänken vilket jag tillslut gjorde :) Så därför kunde jag med glädje provbaka dessa om än med lite ändringar i bland annat frostingen eftersom den blev alldeles för lös som när man gjorde som receptet angav. Men tur är det väl att man är bra på att göra om och komma med nya lösningar ;) Tänk er kladdiga kladdkakemuffinsar, med kakdeg, kolakräm, mini kakor och chokladbitar. Så himla ljuvliga så det smälter i munnen! Supergoda :) Går även att äta dagen efter om än lite kompaktare så som kladdkaka blir men gott var det oavsett och inga problem att äta några såna =)



Recept!

Kakdegsfyllning:
75 gram rumsvarmt smör
0,75 dl farinsocker
1 tsk vaniljsocker
2 msk mjölk
2,5dl mjöl
ca 120 gram chokladknappar (resten går åt till dekoration)

Muffinssmet:
100 gram smällt smör
2 ägg
2,5 dl socker
2 msk vaniljsocker
0,5 dl kakao
1 krm salt
1,75 dl mjöl

Frosting:
1 burk Dulche de leche
3 dl grädde
1 knivsudd bakpulver
ca 2 msk marsanpulver (kallrörd- Ekströms)

Gör så här:
* Blanda allt till kakdegen utom chokladknapparna till en härlig deg (lättast är att använda hushållsassistans), tillsätt sist chokladknapparna och rör runt ordentligt och låt degen vila i kylskåp en halvtimme.
* Smällt smöret och rör ihop alla ingredienser, tänk på att det inte ska vispas utan bara röras runt med sked precis som när man gör en kladdkaka.
* Ta en muffinsplåt och fördela ut 12 muffinspapper i dom.
* Fördela en stor matsked muffinssmet i varje form.
* Rulla 12 bollar av kakdegen, i storlek som en köttbulle och lägg i mitten av varje form (se bild)
* Degen som blir över gjorde jag små små platta cirklar på cirka en centimer som jag bakade i några minuter och använde som dom småkakorna som jag dekorerade muffinsarna med.
* Grädda muffinsarna i mitten av ugnen i 180 grader i tjugo minuter, dom ska vara lite kladdiga, ta ut och låt svalna.
* Vispa grädden och en knivsudd bakpulver rätt hårt (bakpulvret gör att den kan vispas lite hårdare än vanligt. Tillsätt Dulche de leche (kolakräm som finns att köpa färdigkokad) och vispa snabbt runt, du kommer märka att frostingen är lite lös, tillsätt ca 2 msk marsanpulver vänd runt med sked och ställ in i kylskåp några minuter så den får tjockna till sig. Känns den för lös tillsätter man mer marsanpulver, känns den för fast kan man späda ut den med lite mjölk.
*Spritsa sen på frostingen på kladdkakemuffinsarna och dekorera med minikakorna och chokladknapparna som blev över. Servera och njut :)

Detta receptet är nedskrivet av mig efter hur jag gjorde. Orginalreceptet hittade jag här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar