fredag 6 januari 2017

Bamsestor Snickerskladdkaka - Supergod!

Sent igår kväll gjorde jag i ordning denna supergoda bamsestora snickerskladdkakan, som jag hade med till några kompisar idag. Efter att barnen åkt pulka och vi hade grillat korv och varit ute i 11 minusgrader i några timmar så var det skönt att komma in i värmen och fika med denna kakan. Och den fick väldigt bra betyg och vissa sa till och med att den var godare än vanlig Snickers :) 

Man gör Snickersen i en brödform och startar med det understa lagret, kladdkaka. Enligt orginalreceptet (följ länken för att komma till sidan) så skulle den gräddas i 12-14 minuter men i min ugn som ändå bara är några månader gammal så var den helt flytande då så jag körde 3 minuter till och kände med provsticka och sen ytterligare 3 minuter osv så höll jag på så ända tills den kändes bra, lite kladdig ska den ju vara. Extra roligt blir det ju när man kunde skriva ut en så fin bild och vika till så det ser ut som ett snickerspapper :) Egentligen ska man skriva ut på ett vanligt papper men jag valde ett blankt fotopapper så det skulle blänka lite mer :)



Så här såg den ut innan jag täckte den med choklad!

Fixasjalvs himmelska Snickerskladdkaka

Du behöver:

  • KLADDKAKA
  • 100 g smör
  • 2 1/2 dl strösocker
  • 2 ägg
  • 1 dl vetemjöl
  • 3 msk kakao
  • 1 tsk vaniljsocker
  • NOUGATLAGER
  • 1 burk marshmallow fluff
  • 1 dl jordnötssmör
  • NÖTKOLALAGER
  • 1 burk karamelliserad mjölk
  • 200 g salta jordnötter
  • CHOKLADTÄCKE
  • 250 g blockchoklad (jag använde 300g och tyckte det var knappt)

Så gör du:

1 stor Snickerskladdkaka
KLADDKAKA
  1. Sätt ugnen på 175°
  2. Smält smöret. Rör ner socker och ägg, blanda väl
  3. Rör ner övriga ingredienser så att allt blir väl blandat. Häll smeten i en smord avlång form (ca 30 x 11 cm) med bakplåtspapper som sticker upp över kanten
  4. Grädda mitt i ugnen 12- 14 minuter (i min ugn var den fortfarande helt flytande efter 14 minuter så jag körde några minuter till)
  5. Håll koll- den ska vara lite kladdig
  6. Låt kallna helt
NOUGATLAGER
  1. Rör ihop marshmallow fluff och jordnötssmör
  2. Kör 30 sekunder i mikron om den känns hård
  3. Häll nougaten på den kalla kladdkakan
  4. Låt nougaten sätta sig. 
NÖTKOLA
  1. Blanda ihop den karamelliserade mjölken och jordnötterna
  2. Häll nötkolan på nougatlagret
  3. Låt stå kallt ca 30 minuter. Den stelnar inte helt, men blir ganska fast

CHOKLAD
  1. Smält blockchokladen i mikron eller i vattenbad
  2. Ta ur kakan ur formen och lägg den på ett bakgaller med ett bakplåtspapper under. Häll på chokladen och sprid ut med en slickepott
  3. Gör Snickers karakteristiska mönster (fyra "vågor") med en sked på kakan
  4. Ställ svalt för att stelna
GODISPAPPER (OM DU VILL)
  1. Skriv ut Snickerspappret som du hittar här!
  2. Klipp kanten efter sista s:et i sicksack-mönster
  3. Vira pappret runt kladdkakan och vik in där det behövs
  4. Voila! Färdig att imponera på gästerna 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar